لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

وعده رئیس جمهوری موقت الجزایر برای برگزاری انتخابات آزاد در این کشور


پارلمان الجزایر روز سه شنبه عبدالقادر بن‌صالح، رئیس مجلس الامه یا سنا،  را برای ۹۰ به عنوان رئیس‌جمهوری موقت منصوب کرد.
پارلمان الجزایر روز سه شنبه عبدالقادر بن‌صالح، رئیس مجلس الامه یا سنا،  را برای ۹۰ به عنوان رئیس‌جمهوری موقت منصوب کرد.

عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری موقت الجزایر، در نخستین نطق تلویزیونی خود وعده داد در ۹۰ روز آینده در این کشور انتخابات آزاد برگزار کند.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری سابق الجزایر، ۱۴ فروردین به دنبال اعتراضات سراسری و گسترده پس از دو دهه حکومت از مقام خود کناره‌گیری کرد.

به دنبال کناره گیری عبدالعزیز بوتفلیقه، پارلمان الجزایر روز سه شنبه ۲۰ فروردین عبدالقادر بن‌صالح، رئیس مجلس الامه یا سنا، را برای ۹۰ روز به عنوان رئیس‌جمهوری موقت منصوب کرد. او باید در این ۹۰ روز انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند.

این در حالی است که پس از انتخاب عبدالقادر بن‌صالح، هزاران نفر در پایتخت و شماری از شهرهای شرقی کشور به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند.

عبدالقادر بن صالح در نطق تلویزیونی خود گفته است: من متعهدم که انتخابات را برگزار کنم.

وی تصریح کرده است که ارتش به طور کامل از قانون اساسی کشور حمایت می کند.

عبدالقادر بن صالح در ادامه این سخنرانی ۱۶ دقیقه‌ای خود تاکید کرد، با گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی رایزنی خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، عبدالقادر بن صالح که سال‌هاست رئیس مجلس الامه الجزایر است به عنوان یکی از متحدان عبدالعزیز بوتفلیقه محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری موقت الجزایر وعده داده است که یک کمیسیون ملی و مستقل برای تضمین انتخابات آزاد تشکیل شود.

به گزارش رویترز، ۲۵ درصد جمعیت الجزایر زیر ۳۰ سال سن دارند که بیکاری در بین این گروه جمعیتی ۷۰ درصد است. این در حالی است که الجزایر یک کشور ثروتمند نفتی است.

آقای بوتفلیقه که پس از سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است از زمان اعلام تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای پنجمین دوره پیاپی به شدت تحت فشار قرار گرفته بود تا از قدرت کناره گیری کند.

همزمان با تشدید اعتراضات، ژنرال قائد صالح که از سال ۲۰۰۴ فرمانده نیروهای مسلح الجزایر بوده خواستار کناره‌گیری آقای بوتفلیقه و یا برکناری او به دلیل بیماری شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG