لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۴

مشاور خامنه‌ای، ایرانیان مقیم غرب را از عوامل «روس‌ستیزی» در ایران معرفی کرد


مشاور رهبر جمهوری اسلامی تاثیر ذهنیت ایرانیان مقیم غرب بر مردم ایران در نگاه به غرب را زیاد دانسته است.
مشاور رهبر جمهوری اسلامی تاثیر ذهنیت ایرانیان مقیم غرب بر مردم ایران در نگاه به غرب را زیاد دانسته است.

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی با دفاع از رابطه ایران و روسیه، رفتار به گفته او «غرب‌دوستان» در طول تاریخ و برخی «ایرانیان مقیم غرب» را عامل «روس‌ستیزی» در کشور عنوان کرد.

اظهارات علی‌اکبر ولایتی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، پس از آن بیان می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در یک گفت‌و‌گوی خصوصی، از مخالفت روسیه با توافق برجام بین ایران و کشورهای غربی پرده برداشت.

آقای ظریف در عین حال ادعای مطرح از سوی محافظه‌کاران مبنی بر این‌که قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را برای ورود به جنگ سوریه قانع کرد، تکذیب کرد.

به گفته وی، پوتین خودش تصمیم گرفته بود به سوریه وارد شود، سفر سلیمانی به روسیه را قبول کرد، وارد جنگ سوریه شد و «نیروی زمینی ایران [را] هم به جنگ کشید».

انتشار این گفت‌و‌گوی خصوصی، باوجود عذرخواهی ظریف، جنجال بسیاری در فضای سیاسی ایران به همراه داشت و حتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را نیز به واکنش واداشت.

علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه پیشین ایران، نیز در واکنش به سخنان ظریف، به جنگ‌های ایران و روس در طول تاریخ و قراردادهایی که موجب جدایی بخش‌هایی از خاک ایران شد، اشاره کرده است.

او با این حال گفته است پس از آن‌که شوروی سابق فروپاشید و «آن کشور دیگر داعیه‌ای در تأسیس حکومت جهانی پرولتاریا نداشت، جمهوری اسلامی ایران تصمیم» به برقراری رابطه با روسیه «به عنوان یک همسایه مقتدر و صاحب تکنولوژی درجه یک دفاعی، هسته‌ای و فضایی» گرفت.

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد که پس از این تصمیم، «غربگرایان و غرب‌دوستان، از جمله آن‌هایی که مارک غرب‌گرایی ندارند اما دلبسته غرب هستند، به مخالفت با برقراری رابطه معقول بر اساس احترام متقابل، حقوق برابر و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر با روسیه برآمدند».

آقای ولایتی، افراد به گفته او «غرب‌گرا» را متهم کرد که «با عوامفریبی و تکیه بر ذهنیت‌های تاریخ گذشته، مبتنی بر برداشت سلطه‌جویانه کمونیست‌‌های جهان با محوریت مسکو، با تبلیغات پنهان و آشکار، برقراری ارتباط راهبردی با روسیه را مورد تهاجم قرار دادند».

آقای ولایتی در عین حال، دلیل دیگر «روس ستیزی» در ایران را «دلبستگی بعضی از ایرانیان مقیم غرب نسبت به غرب» دانست.

او می‌گوید آن‌ها «قریب به ۵۰ درصد جمعیت کل ایرانیان خارج از کشور بوده و اغلب طبقه تحصیل‌کرده و ثروتمند و با دسترسی وسیع به رسانه‌های بین‌المللی هستند و می‌خواهند که رابطه ایران و کشورهای غربی مبتنی بر تسهیلات و آسان‌گیری ویزا و رفت‌وآمد بین دو طرف باشد».

مشاور رهبر جمهوری اسلامی تاثیر ذهنیت ایرانیان مقیم غرب بر مردم ایران در نگاه به غرب را زیاد دانسته و افزوده این در حالی است که «تعداد ایرانیان موجود در کشورهایی مانند روسیه و چین، بسیار اندک و غیرقابل مقایسه با ایرانیان مقیم در غرب هستند‎».

او البته توضیحی در این زمینه نداده است که به چه دلیل بسیاری از ایرانیان، حتی وابستگان حکومت، تمایل به زندگی در غرب و نه چین و روسیه دارند.

پس از انتشار فایل صوتی ظریف، رهبر جمهوری اسلامی نیز از توسعه رابطه با چین و روسیه دفاع و کشورهای غربی را متهم کرد که به گفته او، «اصرار دارند سیاست خارجی ایران زیر پرچم آن‌ها باشد».

خامنه‌ای افزوده بود انقلاب، ایران را از «سیطره» غربی‌ها خارج کرد و «حالا تلاش می‌کنند که آن به سیطره برگردانند. لذا جمهوری اسلامی با چین ارتباط برقرار می‌کند آن‌ها ناراحت می‌شوند، با روسیه ارتباط برقرار می‌کند آن‌ها ناراحت می‌شوند».

این در حالی است که وزیر خارجه ایران، فرمانده سابق نیروی قدس را متهم کرده بود که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی، با مسکو همراه بود و با «اراده روسیه» موجب درگیری بیشتر ایران در جنگ سوریه شد.‎

به‌گفته آقای ظریف، «قاسم سلیمانی را روس‌ها در تیر ۹۴ دعوت کردند به مسکو برود، در شرایطی که تصمیم‌شان را برای دخالت در سوریه گرفته بودند» و اضافه می‌کند «چرا روسیه در حالی که می‌توانست از روی مدیترانه خاک سوریه را بزند اما از روی ایران زد. چرا هواپیماهای روسیه از روی ایران پرواز کردند. این اتفاق‌ها همه مال بعد از برجام است».

در ایران به‌دلیل جدا شدن بخش‌های زیادی از خاک کشور توسط روسیه تزاری و دخالت‌های طولانی آن در امور داخلی کشور، نگاه مثبتی به تعمیق روابط جمهوری اسلامی با روسیه وجود ندارد و بنا به تحولات، این موضوع با واکنش تند کاربران شبکه‌های مجازی مواجه می‌شود.‎

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG