لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

علی ارسلان، طرد شده‌ای که حالا قهرمان ملی صربستان است


علی ارسلان دو بار برای ایران به قهرمانی نوجوانان آسیا رسیده و دو بار هم روی سکوی نخست جوانان آسیا ایستاده.
علی ارسلان دو بار برای ایران به قهرمانی نوجوانان آسیا رسیده و دو بار هم روی سکوی نخست جوانان آسیا ایستاده.

سانسور کشتی‌های ارسلان در پخش زنده صداوسیما هم نتوانسته اهمیت و ابهامات بیرون راندن قهرمان جهان از سرزمینش را از مردم پنهان کند.

بیش از نتایج نامطلوب کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی بلگراد، قهرمانی علی ارسلان برای صربستان، هواداران ورزش را در ایران شگفت زده کرده. کشتی‌گیری در اردوی تیم ملی ایران، «مازاد» تشخیص داده شده بود!

به باور منتقدان، سرمربی تیم ملی ایران پیش از بازگشت به تهران باید پاسخی برای دو سوال رسانه‌ها داشته باشد. او باید دلایلش را درباره ناآمادگی دور از انتظار تیم ملی بگوید، همچنین از دست دادن پدیده‌ای به نام علی ارسلان و اهدای یک مدال طلای جهانی به صربستان.

ارسلان می‌گوید محمد بنا به او گفته بود: «به درد وزن ۶۷ کیلوگرم نمی‌خوری، حضور در ۷۲ کیلو هم از سرت زیاد است».

اما قهرمان آملی در همین ۷۲ کیلوگرم چنان درخشید که جمعیت حاضر در اشتارک آرنای صربستان، با فریاد علی علی، تشویقش می‌کردند. او حالا شهروندی محبوب در صربستان است. نوجوانان بلگرادی برای عکس گرفتن با ارسلان، در برابر سالن تجمع می‌کنند.

محمدرضا مختاری که به عنوان انتخاب محمد بنا در این رقابت‌ها حضور داشت، در برابر نماینده فرانسه شکست خورد اما ارسلان همان فرانسوی را به سرعت ضربه فنی کرد.

چه اتفاقاتی رخ داده که ارسلان برای صربستان فراتر از انتظار ظاهر شد و مختاری برای ایران، کمتر از حد انتظار؟

علی ارسلان دو بار برای ایران به قهرمانی نوجوانان آسیا رسیده و دو بار هم روی سکوی نخست جوانان آسیا ایستاده. در جوانان جهان نقره گرفت و در بزرگسالان آسیا برنز.

اما وقتی تا ۲۷ سالگی فرصت حضور در مسابقات بزرگسالان جهان به او داده نشد، تصمیم گرفت دوبنده تیم ملی کشوری را بپوشد که نمایندگان تیزبینش از مدت‌ها پیش او را تحت نظر داشتند. از قضا آخرین رقابت ارسلان برای ایران، شهریور ۱۴۰۰ سال در جام ایوانوویچ صربستان بود که روی سکوی نخست ایستاد.

او دی پارسال پس از اخذ تابعیت صربستان گفت: «ناراحتی من از ضایع شدن حقم بود. با رضا گرایی رفیقم، اما بعد از لیگ که گرایی را بردم آقای بنا گفت ارسلان را نمی‌خواهم. چطور تمام افرادی که در انتخابی دوم شدند به آسیایی رفتند ولی اسم من از لیست درآمد؟ این حب و بغض نیست؟ محمد بنا به من می‌گوید یک فن بزن بلکه به چشم من آمدی، آقای بنا مگر من چه کار بدی کردم که هیچوقت به چشمت نیامده‌ام؟».

قهرمان امروز ۷۲ کیلوگرم دنیا، دی پارسال به سایت تسنیم گفت: یک اردو مانده به آسیایی، بنا مرا خط زد. فرستادند جام دان کولف بلغارستان که بدون دادن هیچ امتیازی اول شدم. گفته بود اول بشوی می‌روی آسیایی. اما ۱۰ روز مانده به جام تختی گفت باید اینجا هم کشتی بگیری. محمد بنا اگر کسی را که بخواهد با ۶ باخت هم کنار نمی‌گذارد و کسی را که نخواهد با ۶ برد هم نمی‌خواهد. این مغرضانه است.

ارسلان تاکید کرد: «سال ۲۰۱۸ هم در فدراسیون رسول خادم، شورای فنی و سرمربی حقم را خوردند، هرگز آنها را هم نمی‌بخشم. مجری صداوسیما که گفت که کم آوردم، بهتر است اطلاعاتش را به روز کند. ۱۱ سال در تیم‌های ملی پایه و بزرگسالان بودم. می‌گویند ارسلان کجا اول شد؟ امسال بنا مرا به جام ایوانوویچ صربستان فرستاد، رنکِ یک دنیا از مجارستان را ۱۰ بر صفر بردم. حالا باز بگویند ارسلان کجا اول شد! نورچشمی‌ها با برنز جام تختی در وزن غیر المپیکی، از وزن المپیکی در توکیو سر درآورند».

انتقادات شدید رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از بنا پس از طلای جهانی ارسلان، برای همین پیشینه‌ ناعادلانه در روابط شاگرد و سرمربی است. تصمیم شخصی سرمربی برای طرد کشتی‌گیری که از پتانسیل قهرمانی جهان برخوردار بود.

آیا فدراسیون کشتی پس از ۱۸ سال حضور متناوب بنا در راس تیم‌های ملی، در این باره تجدید نظر خواهد کرد؟

موضوع عجیب دیگری که درهای خروج از کشور را به ارسلان نشان داد، اتهام غلط دوپینگ بود که خود ستاد مبارزه با دوپینگ، این اشتباه را تصحیح کرد.

ارسلان می‌گوید: «آقایان از خبر اشتباه خوشحال شدند. این خبر غلط برای پدرم که عارضه قلبی دارد، خطرناک بود. بنا گفت بیا به دوپینگت اعتراف کن تا ۴ سال محرومیتت بشود دو سال. به او گفتم از این مسئله خوشحالی. دید مغرضانه بنا نسبت به من چند برابر شد. دست علیرضا دبیر درد نکند که کسی که این خبر اشتباه را به محمد بنا داد، مجبور کرد در جمع از من عذرخواهی کند».

فرنگی‌کار مازندرانی پیش از آنکه طلای جهانی را برای صربستان کسب کند، گفته بود: «چطور باید در اردویی می‌ماندم که سه سال، یک آفرین هم نشنیدم و وقتی فن می‌زدم سرمربی رویش را طرف دیگر می‌کرد؟ حالا یکی مثل من شانس آورده و سرنوشت او را به صربستان برده، خیلی‌ها این شانس را نمی‌آورند و کشتی‌شان تمام می‌شود. یکی از مربیان تیم ملی که در مقام دفاع از بنا، من را زیر سوال می‌برد، خودش به هر دری می‌زند که به عنوان مربی به صربستان بیاید. رئیس فدراسیون صربستان به من گفت این مربی ابراز علاقه کرده که به صربستان بیاید».

رفتاری که با علی ارسلان صورت گرفت، اعتراض سایر قهرمانان را هم در پی داشته. قاسم رضایی قهرمان المپیک لندن می‌پرسد:آیا خوب است رضا خدری هم مثل ارسلان شود و آنقدر پشت خط بماند تا تصمیم به رفتن بگیرد؟ متأسفانه بنا سلیقه‌ای عمل می‌کند. او گفته امید نوروزی باشد من نیستم، با ناصر نوربخش، جمشید خیرآبادی، حسن بابک و بقیه مربیان هم که خوب نیست. تا چه زمانی باید این جاده یک طرفه باشد و یک نفر همه تصمیمات را بگیرد که به ضرر کشتی فرنگی ایران است؟»

قاسم رضایی که خود نیز پیش از قهرمانی المپیک جایی در برنامه‌های بنا نداشت‌، در آستانه پیوستن به نیم ملی جمهوری آذربایجان بود. اتفاقی که تاکنون در کشتی فرنگی برای سامان طهماسبی و صباح شریعتی نیز رخ داده و منجر به کسب مدال‌های قاره‌ای، جهانی و المپیک شده است.

XS
SM
MD
LG