لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۲

مسئله احضار علی کریمی به دادسرا


علی کریمی، مربی فوتبال (سمت چپ)
علی کریمی، مربی فوتبال (سمت چپ)

روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد خبر رسید که علی کریمی، بازیکن پیشین پرسپولیس تهران و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال، به دادسرا احضار شده است.

خبرگزاری فارس در این روز نوشت که وی «با چهره‌ای ناراحت در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شد و بعد از مدتی هنگام خروج نیز با همین وضعیت دادسرا را ترک کرد.»

همزمانی این احضار با کمپین علی کریمی برای توقف خرید کالاهای گران از سوی مردم، این شبهه را پیش آورد که وی در این ارتباط احضار شده و خبرگزاری فارس نیز نوشت که احضار او «ظاهراً» به این خاطر بوده است.

در همین روز اما، به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید ملکی، وکیل مدافع علی کریمی، گفت: «احضار آقای کریمی هیچ ارتباطی به 'کمپین گران نخرید' نداشت زیرا یک دغدغه اجتماعی را مطرح کرده که حق دولتمردان است و حتی سخنگوی دولت هم از آن استقبال کرده و معایب و محاسن پست وی به اهل فن واگذار شده‌است.»

وی افزود: «احضار موکلم مربوط به پست او در فضای مجازی در رابطه با ستاد امر به معروف بود که ما پیرو موضوع به دادسرا رفتیم و توضیحات را ارائه دادیم و رفع ابهام شد.»

ملکی اضافه کرد: «با توجه به دقت نظر و مداقه مقام قضایی نتیجه تا روزهای آتی اعلام خواهد شد.»

سال گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان از علی کریمی به دلیل انتشار پستی در اینستاگرام شکایت کرد.

آقای کریمی در اینستاگرام خود نوشته بود که دلیل این شکایت انتشار دو پست در اینستاگرام بوده‌است که یکی از آنها با عکس آرامگاه کورش هخامنشی چاپ شده و دیگری با عکس دو فوتبالیست ایرانی که در یک بازی باشگاهی مقابل یک تیم اسرائیلی حاضر شده بودند.

علی کریمی در روزهای اخیر نیز پیامی در اینستاگرام نوشت که حدس خبرگزاری‌ها در مورد احضار وی به دادسرای فرهنگ و رسانه متوجه مضمون این پیام شد.

متن پیامی که علی کریمی به تازگی در صفحه اینستاگرام خود نوشته‌است این است: «لطفاً همتون این پست بذارید تو پیجتون، بیایید تا ۱ ماه چیزی از بازار نخریم نه طلا نه ماشین و نه هر چیزی که گرون شده .. بیاید واسه یه بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسارو ارزون کنن… ایرانی هستی این پست بذار … همتون حمایت کنید تا دست دلال و دزدا ببره از این مملکت …».

گزارش‌ها حاکی است افراد مختلفی پس از آن به این کارزار پیوسته‌اند که در میان آنها شماری از سینماگران و هنرمندان نیز هستند، ازجمله: میر جدیدی، مهرداد صدیقیان، هومن سیدی، نوید محمدزاده، مهناز افشار، مهتاب کرامتی، امیر جعفری، محمد حسین مهدویان، منیژه حکمت، شبنم فرشادجو، رؤیا میرعلمی، سعید روستایی، امیر آقایی، محسن تنابنده، و سید محمود رضوی.

در همین حال، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود از کمپین علی کریمی برای نخریدن کالا حمایت کرد و گفت: «این خود مصداق ضرب‌المثل 'سزای گران‌فروش نخریدن است' خواهد بود.»​

آقای نوبخت در جمع خبرنگاران در مورد کمپین حمایت از نخریدن گران ارز و طلا اظهار داشت: «یکی از صنایعی که همیشه سهم زیادی در رونق تولید ما داشته، صنعت خودرو است. به یاد دارم در گذشته و در شرایطی که تلاش می‌کردیم صنعت داخلی را تقویت کنیم، کمپینی برای نخریدن خودرو ایجاد شد. اما در این مورد خاص حرف منطقی است چراکه اگر کسی برای سودجویی خودرو یا هرکالای دیگری را گران عرضه می‌کند نباید از او خرید کرد و ما از این کار تشکر می‌کنیم.»

بازارهای ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام دچار نوسانات شدیدی شده‌است. نوسانات بازار ارز همچنین باعث افزایش قیمت طلا و سکه، لوازم الکترونیکی، خانگی، مسکن، خودرو و حتی مواد غذایی شده‌است.

وضعیت به گونه‌ای است که هفته گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از دستور حسن روحانی مبنی بر تخلیه سریع انبارها و وارد کردن اجناس به بازار برای «مهار گرانی» خبر داد.

دی‌ماه سال گذشته نیز کارزاری با عنوان «تخم‌مرغ نخریم» به‌راه افتاد و افراد زیادی را با خود همراه کرد. آن کمپین منتقدانی نیز داشت که می‌گفتند این اقدام تنها به تولیدکنندگان ضربه می‌زند و بر معادلات بازار تأثیری ندارد.

XS
SM
MD
LG