لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۵

علی کریمی: اگر این بار کار را تمام نکنیم باید منتظر عواقب بدی باشیم


علی کریمی می‌گوید: نباید از سیستم فاسد دنبال کار اصولی و تاثیرگذار باشیم. همه این‌ها دردی است که مردم را به این جا رسانده است
علی کریمی می‌گوید: نباید از سیستم فاسد دنبال کار اصولی و تاثیرگذار باشیم. همه این‌ها دردی است که مردم را به این جا رسانده است

علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران که به جرگه مخالفان جمهوری اسلامی پیوسته است، در گفت‌وگو با مکس امینی، کمدین ایرانی- آمریکایی که از شبکه تلویزیونی منوتو پخش شده است، اظهار داشت: الان به جایی رسیده‌ایم که نه راه پیش داریم و نه راه پس. باید کار را تمام کنیم. چون اگر این بار کار را تمام نکنیم باید منتظر عواقب بدی باشیم.

آقای کریمی که در بیش از دو ماه گذشته در حساب‌های کاربری خود در اینستاگرام و توئیتر از اعتراضات سراسری به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» حمایت کرده است، در این مصاحبه که روز دوشنبه هفتم آذر ویدئوی آن منتشر شد، می‌گوید: «الان همه به یک اجماع رسیدیم و دنبال یک هدف هستیم. این وسط هم باید حواس‌مان به یک‌سری افراد باشد که دنبال ایجاد تفرقه هستند و می‌خواهند اذهان را منحرف کنند. نباید وارد بازی این‌ها شویم».

او اظهار داشت: « در ۴۳ سال گذشته همواره با امید سر کرده‌ایم و اوضاع‌مان بدتر شده. فقط امیدواریم. ولی این بار راه دیگری نداریم. راه دیگری جلوی ما پا نگذاشتند. الان به جایی رسیده‌ایم که نه راه پیش داریم و نه راه پس. باید کار را تمام کنیم. چون اگر این کار را تمام نکنیم باید منتظر عواقب بدی باشیم».

این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد که «نباید از سیستم فاسد دنبال کار اصولی و تاثیرگذار باشیم. همه این‌ها دردی است که مردم را به این جا رسانده است».

علی کریمی در پاسخ به این سوال که جایگاهش را در این خیزش چگونه می‌بیند، گفت:‌ «جایگاه من مشخص است. من همیشه همراه و در کنار مردم بودم. و تا روزی که زنده هستم هر کاری که از دستم بر می‌آید برای مردم انجام می‌دهم».

او که بارها از سوی مقام‌ها، رسانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی تهدید شده است، در مورد علت خارج شدن خود از دوبی گفت: «چهار، پنج ماه بود که در دوبی اقامت داشتم و فکر نمی‌کردم چنین اتفاقاتی رخ دهد. دخترم مدرسه می‌رفت. تا این اتفاقات [اعتراضات] رخ داد و با اطلاعاتی که از دوستان و رسانه‌ها به دستم رسید، به این نتیجه رسیدم که شرایط امنیتی برای خودم و خانواده‌ام مهیا نیست. و تصمیم گرفتیم که یک مهاجرت دیگر انجام بدهیم. مدت کوتاهی است که از دوبی خارج شده‌ام».

علی کریمی افزود: «خیلی سخت بود شرایطی که برای من در ایران بوجود آمد. شرایط زندگی در ایران برای من سخت شده بود. الان اینجا را به عنوان یک تبعید نگاه می‌کنم».

این بازیکن فوتبال در مورد جزئیات تهدیدات علیه خود و خانواده‌اش پس از آغاز اعتراضات اظهار داشت: «چند روز پس از اعتراضات از طریق خانواده درجه یک به گوشم رساندند که حتی حکم تیر علی [کریمی] صادر شده و هر زمان بخواهند آن را به اجرا در می‌آورند».

او افزود: ‌«بعد از چند روز که دیدند این تهدید افاقه نکرد، از طریق دوستان مشترک پیام دادند که اتفاق دیگری افتاده است و باید حتما با علی صحبت کنیم. داستان جدیدی که رو کردند این بود که با توجه به اطلاعات جدیدی که آن‌ها گرفته‌اند، گروه مجاهدین [خلق] و موساد قصد دارند مرا ترور کنند و بیندازند گردن جمهوری اسلامی. کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که برگردی ایران و اینجا امن‌تره».

علی کریمی در ادامه گفت: «بعد خبرهایی اومد که ما می‌دانیم بچه‌های تو کجا مدرسه می‌روند، کدام باشگاه می‌ری تمرین می‌کنی. از این حرف‌هایی که بخواهند بگویند ما در جریان همه اطلاعات شما هستیم و تو را زیر نظر داریم».

این بازیکن سابق فوتبال تصریح کرد: «اگر بگویم که نترسیدم، دروغ گفته‌ام. با توجه به اتفاقات ۴۳ سال گذشته، بیشتر از خودم، نگران خانواده‌ام بودم. ولی خوشبختانه اتفاقی نیفتاد. اما این قابل مقایسه نیست با تهدیداتی که مردم ایران در این اعتراضات با آن روبرو هستند. ما فقط در خانه نشستیم و تهدید شدیم به صورت کلامی، ولی خیلی از جوانان در کف خیابان با باتوم و گلوله جنگی و ساچمه‌ای می‌جنگند که متاسفانه خیلی از آن‌ها کشته شده‌اند و خیلی از خانواده‌ها عزادار شدند».

او زندگی طبیعی را حق هر انسانی می‌داند و می‌گوید: «زندگی نرمال در همه جهان حق هر کسی است ولی ما در ایران سال‌هاست که داریم هزینه سنگینی می‌دهیم. اما الان همه با یک امیدی داریم مشکلات را پشت سر می‌گذاریم و امیدوارم همه دست به دست بدهیم که دیگر یک زندگی نرمال و حقوق شهروندی نرمال برای ما آرزو نشود».

علی کریمی افزود که در نظام آینده، «هر کسی در هر جایگاهی هست، با هر طرز فکر و عقیده‌ای، می‌تواند زندگی خود را داشته باشد. و وقتی ما دنبال آزادی بیان و دمکراسی باشیم، در سیستم آینده این مسائل همه حل شده خواهد بود».

بر اساس مصاحبه علی کریمی با مکس امینی و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG