لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۵

توئیت‌های کاربران ایرانی؛ کریمی و غفوری در برابر طعنه‌های خامنه‌ای


ووریا غفوری (راست) و علی کریمی
ووریا غفوری (راست) و علی کریمی

ساعاتی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی علیه ورزشکاران منتقد، رسانه‌های ایران خبر دادند که وریا غفوری، فوتبالیست ایرانی، به دلیل موضع‌گیری علیه سخنان محمدجواد ظریف درباره حمایت از فلسطین، به حراست فدراسیون فوتبال احضار شده است.

علی خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی خود به «برخی کسانی» که به گفته او «از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند»، هشدار داد «یادمان نرود که امنیت چطور به دست می‌آید».

با آنکه آقای خامنه‌ای توضیح بیشتری در مورد این افراد نداد، اما به نظر می‌رسد اشاره وی به واکنش‌های علی کریمی و وریا غفوری از بازیکنان پیشین و فعلی تیم ملی فوتبال ایران نسبت به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه باشد.

آقای ظریف گفته بود «به دفاع از مردم فلسطین افتخار می‌کند» و افزوده بود «امروز همه ما زیر فشار هستیم»، اما علی کریمی در اینستاگرام خود در واکنش به این سخنان نوشته بود که «آقاى دکتر کدوم (ما) تحت فشارند؟ (ما) ما یا (ما) شما دقیقا؟»

وریا غفوری هم خطاب به آقای ظریف نوشته بود: «شما تحت فشار نیستید، در واقع مردم معمولی تحت فشار هستند».

این ماجرا واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخت و موج گسترده‌ای در حمایت از علی کریمی و وریا غفوری به راه افتاده است.

کاربری به نام «آقا» نوشته است: «برای وریا_غفوری و علی_کریمی کلاه از سر بر می‌دارم که خیلی چیزها دارند، از جمله دغدغه درد مردم. دمشون گرم».

«کسری» هم نوشته که از «علی کریمی‌ها و وریا غفوری‌ها همین حد هم باید تشکر کرد. قبول دارم که چیزی از سیاست نمی‌دانند. اما تو روزهایی که نمک‌های روی زخم مردم زیاد شدن پاسخ‌های این دوستان واکنشی است به سکوت مطلق حاکم بر فضای جامعه».

موضوع «سکوت برخی مسئولان و چهره‌های شناخته‌شده ورزشی و فرهنگی» نسبت به وضعیت جامعه باعث شده که کاربری به نام «مهرداد» توئیت کند: «شما به عارف و مطهری و لیست امید و... رای می‌دین که ووریا غفوری و علی کریمی و بازیگر و خواننده حرفاتون رو بزنن؟»

«مهرنوش»، این دو فوتبالیست را «صدای بغض فروخورده چهل‌ساله مردم ایران» نامیده و «سزار سامان» هم با استفاده از اسم این دو فوتبالیست به عنوان هشتگ، توئیت کرده که «حکومتی باشین تا فراموش بشین، مردمی باشین تا برای همیشه بمونین».

مهرابعلی ترینر هم در اینستاگرام نوشته که «حرف حق همیشه همین بوده به مزاج خیلی‌ها خوش نمیاد» و خطاب به کریمی و غفوری افزوده که آنها «تنها» نیستند و به قول او برای مردم ایران «ثابت‌شده» هستند.

با آنکه کاربری با اسم مستعار «رزنانس»، از طعنه‌های اخیر خامنه‌ای به شماری از ورزشکاران تقدیر کرده و نوشته او با این حرف‌ها «به ما طعنه زد که شما آن‌قدر ضعیف عمل می‌کنید که رهبری در صف مقدم پاسخگویی به شبهه‌ها باید وارد عمل شه»، اما کاربری با نام مستعار «هاینریش هیملر» نظر دیگری دارد.

​او توئیت کرده است: «حرف نزنید که آقا بدشان نیاید!!! حکایت این روزهای کشور ماست... چشم اعلی حضرت! اما تاریخ نشان داده این خشم‌های فروخته همان کار که با قذافی کرد با خیلی‌ها می‌کند».

به باور محسن سوهانکی هم، «پاسخ ظریف به علی کریمی و پاسخ رهبری به ورزشکارها نشان داد بخش‌های مختلف حاکمیت در برخورد با نظرات مردمی وحدت دارند! کاش در مقابل دشمنان و نه دلسوزان هم این قدر متحد بودند».

XS
SM
MD
LG