لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

خامنه‌ای «مداخله» جمهوری اسلامی در تجمعات لندن و پاریس به نفع فلسطینی‌ها را رد کرد


نصب تصویری از قبةالصخره در اورشلیم (بیت‌المقدس) در محل سخنرانی علی خامنه‌ای، چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲
نصب تصویری از قبةالصخره در اورشلیم (بیت‌المقدس) در محل سخنرانی علی خامنه‌ای، چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «تلاش» جمهوری اسلامی برای «مداخله» در تجمع‌ها در برخی کشورهای غربی در حمایت از فلسطینی‌ها، علی خامنه‌ای هرگونه مداخله در این زمینه را رد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در یک سخنرانی عمومی گفت: «می‌گوید اجتماع مردم در انگلیس کار ایران است. لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند؟»

پیشتر روزنامه تایمز چاپ بریتانیا از هشدار پلیس این کشور درباره «مداخله عوامل» جمهوری اسلامی برای افزایش تنش در جریان تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها در این کشور خبر داده بود.

این روزنامه نوشته بود که جمهوری اسلامی با «دامن زدن» به این تجمعات در پی ایجاد «ناآرامی» است.

پیش از خامنه‌ای نیز مهدی حسینی متین، کاردار ایران در لندن در واکنش به این گزارش، اتهام وارد شده به جمهوری اسلامی را رد کرده بود.

روزنامه کیهان، چاپ تهران نیز در واکنش به گزارش روزنامه تایمز نوشته بود: «این ادعا بیش از این که اتهام باشد، افتخاری برای ایران است که می‌تواند با وجود فضای شدید سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی انگلیس و اخراج افراد معترض از محل کار‌شان، می‌تواند صد‌ها هزار نفر را علیه رژیم صهیونیستی و حامیان انگلیسی آن بسیج کند.»

جمهوری اسلامی از حامیان اصلی گروه شبه‌نظامی حماس به شمار می‌رود که اکنون در حال جنگ با اسرائیل در غزه است.

با وجود گزارش‌هایی درباره نقش احتمالی ایران در حمله روز هفتم اکتبر حماس علیه اسرائیل، خامنه‌ای پیشتر طی یک سخنرانی برای نیروهای مسلح، دست داشتن حکومت خود در این حمله گسترده را رد کرد.

او بار دیگر در سخنرانی روز چهارشنبه علیه آمریکا موضع گرفت و مدعی شد: «در قضیه تعیین‌کننده غزه، آن کسی که مقابل ملت مظلوم فلسطین ایستاد، آمریکا و فرانسه و انگلیس بودند.»

خامنه‌ای همچنین از «دولت‌های اسلامی» خواست در واکنش به جنگ حماس و اسرائیل، «صدور نفت و ارزاق» به اسرائیل را قطع کرده و با این کشور همکاری اقتصادی نکنند.

رهبر جمهوری اسلامی از دولت خاصی نام نبرد، اما پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی از روابط برخی کشورهای منطقه نظیر جمهوری آذربایجان با اسرائیل و انعقاد قراردادهای صلح با این کشور انتقاد کرده‌اند.

ترکیه نیز با وجود اظهارات جنجالی اخیر رجب طیب‌ اردوغان علیه نتانیاهو، یک شریک تجاری باسابقه برای اسرائیل به شمار می‌رود.

حمله به منتقدان اشغال سفارت آمریکا در تهران

خامنه‌ای که به مناسب سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران سخنرانی می‌کرد، منتقدان این حمله را نیز خطاب قرار داد و مدعی شد که «دشمنی» آمریکا با جمهوری اسلامی به این موضوع مربوط نیست.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «۲۶ سال قبل از حادثه‌ سفارت، کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ آن روز که دیگر کسی به سفارت نرفته بود.»

حمله به سفارت آمریکا و اشغال آن و به گروگان گرفتن کارکنانش در آبان ۱۳۵۸ موجب وضع اولین تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شد.

با این حال، از آن زمان تاکنون برخی از فعالان سیاسی در داخل ایران از این حمله انتقاد کردند.

حسينعلى منتظرى، از نزدیکترین چهره‌ها به روح‌الله خمینی، سال‌ها بعد در پاسخ به پرسش يک پايگاه اينترنتى نزديک به اصلاح‌طلبان گفت که اشغال سفارت آمريكا در بدو پيروزى انقلاب كار درستى نبود.

اما جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته، سیاست حمله به سفارتخانه‌ها را با حمله به سفارت دیگر کشورها از جمله بریتانیا و عربستان سعودی ادامه داد.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG