لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

علی خمینی: حکومت را به دست برآیند ملت ایران بدهیم


علی خمینی در کنار علی خامنه‌ای
علی خمینی در کنار علی خامنه‌ای

علی خمینی، نوه روح‌الله خمینی، در تازه‌ترین اظهاراتش به اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرد و خواستار واگذاری حکومت به «برآیند ملت ایران» شد.

بر اساس گزارش وبسایت جماران، وابسته به بازماندگان روح‌الله خمینی، علی خمینی در یک مراسم مذهبی در شهر نجف عراق گفت: «به خداوندی خدا اگر ما یک جوری بتوانیم همه حکومت را دست برآیند ملت ایران بدهیم، به یقین عرض می‌کنم که بهتر از همه ما اسلام را پیاده خواهند کرد.»

او با دفاع از اعتراضات سراسری در ایران، ادامه داد: «این ملت صبور ولی معترض است، همه معترضیم.»

در حالی که بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، جمهوری اسلامی در سرکوبی مرگبار حدود پانصد نفر از معترضان را کشته، علی خمینی تاکید کرد: «اعتراض باید وجود داشته باشد. اگر اعتراض نبود و سکوت مرگبار بود، ما باید می‌ترسیدیم.»

او گفت: «اگر مسئولین ما هر غلطی می‌کردند مردم فقط نگاه می‌کردند، باید می‌گفتیم یا این ملت مرده و یا این حاکمیت صدام است که صدا از کسی در نمی‌آید.»

نوه خمینی همچنین از «هویت ایرانی» دفاع کرد و گفت: «هویت ایرانی امتیازاتی دارد و آن را دست‌کم نگیریم.»

حضور و سخنرانی نوه خمینی در نجف در حالی است که پیشتر یک نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی از آیت‌الله سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعیان در نجف، نقل کرده که پس از شروع سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» گفته است «گوش شنوایی» در حکومت ایران برای پیام‌های او وجود ندارد.

با این حال، علی خمینی از عملکرد پدربزرگش دفاع کرد و مدعی شد که نگاه خمینی «به ملت و جامعه راه تعالی ما است» و با پیگیری سیاست‌های خمینی «همه مشکلات حل می‌شود».

علی خمینی پیشتر نیز از عملکرد پدربزرگش دفاع کرده و به عنوان نمونه با انتقاد از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال ۶۷، از کشتار زندانیان سیاسی آن سال دفاع کرد.

این در حالی است که مردم در جریان اعتراضات سراسری شعارهایی علیه خمینی و خامنه‌ای سرداده‌اند و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شده‌اند.

همچنین ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که آتش زدن خانه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در شهر خمین، زادگاه او، به دست معترضان را نشان می‌داد. رسانه‌های حکومتی آتش گرفتن این خانه را تکذیب کردند.

اوایل آذر، وال‌استریت جورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داد که مقامات ایران برای ساکت کردن معترضان دست به دامن خانواده‌های روح‌الله خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی شده‌اند.

این در حالی است که پس از مرگ احمد خمینی، فرزند روح‌الله خمینی، خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی به حاشیه رفتند و در سال‌های اخیر نیز جمهوری اسلامی دو فرزند هاشمی رفسنجانی را زندانی کرده است.

در جریان اعتراضات سراسری، حسن خمینی، برادر بزرگ علی که اکنون متولی مقبره پدربزرگش است، با انتشار بیانیه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواست که گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم ایران را آغاز کنند.

او در عین حال از شعارهای معترضان علیه علی خامنه‌ای انتقاد کرد و گفت که توهین به او مانع هر گونه گفت‌وگو است.

در سال‌های اخیر حکومت مانع ورود حسن خمینی به مناصب حکومتی شده است.

چند سال پیش، او یکی از نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود اما شورای نگهبان صلاحیتش را رد کرد.

همچنین در مرداد ۱۳۹۵ سخنرانی علی خمینی در قائم‌شهر مازندران پس از انتقاد‌های تند نماینده علی خامنه‌ای در این شهر از عملکرد خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی به تشنج کشیده شد.

XS
SM
MD
LG