لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

اظهارات متناقض درباره دلیل بازداشت علی نجاتی و تفهیم دو اتهام به اسماعیل بخشی


عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر
عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر

در حالی که وکیل علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، اعلام کرده ماموران برای بازداشت او حکمی « ارائه نکرده‌اند»، رئیس دادگستری شوش مدعی شد که او برای اجرای حکم یک پرونده سابق بازداشت شده است.

فرزانه زیلابی، وکیل کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه، همچنین خبر داد که موکلش به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» متهم شده و دادیار پرونده نیز «قرار عدم دسترسی به پرونده را صادر کرده است».

به گزارش خبرگزاری میزان، صادق جعفری چگینی،رئیس دادگستری شوش، روز جمعه ۹ آذر، مدعی شد که بازداشت این عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه «ربطی به اعتراضات اخیر کارکنان این شرکت ندارد».

وی گفت که آقای نجاتی به دلیل «اتهام دیگری که قطعیت یافته»، از طریق دادسرای اندیمشک بازداشت شده است.

وی به جزئیات این پرونده اشاره نکرده است.

سخنان آقای چگینی در حالی بیان شده است که سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اعلام کرده ماموران برای بازداشت علی نجاتی«هیچ حکمی» نداشته‌اند و در مقابل درخواست آقای نجاتی و خانواده‌اش برای ارائه حکم «آنان را مورد ضرب و شتم» قرار داده‌اند.

در همین حال فرزانه زیلابی، وکیل کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه، درمصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که ماموران امنیتی برای بازداشت آقای نجاتی «حکمی ارائه نکردند».

علی نجاتی صبح روز پنج‌شنبه در منزلش بازداشت شده است. پیمان نجاتی، پسر آقای نجاتی، و مجید رعایایی،‌میهمان این فعال کارگری، نیز بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند.

این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفته تپه سال گذشته به شش ماه زندان محکوم شده بود.

در همین حال وکیل کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه گفت که مشخص نیست آقای نجاتی برای اجرای محکومیت قبلی بازداشت شده یا دلیل بازداشت او موضوع دیگری است.

وی همچنین گفت که به اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی» تفهیم شده و دادیار پرونده نیز «قرار عدم دسترسی به پرونده را صادر کرده است».

روز جمعه همچنین همزمان با تکذیب خبر شکنجه و انتقال اسماعیل بخشی به بیمارستان از سوی مقام‌ها و دستگاه‌های دولتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، شماری از تشکل‌های کارگری بر درستی این خبر تاکید کردند.

آقای بخشی همراه با ۱۸ تن دیگر در یک‌شنبه هفته گذشته به دست ماموران امنیتی در شهر شوش بازداشت شدند. ۱۷ تن از بازداشت‌شدگان با قرار کفالت آزاد شده اند و سپیده قلیان، فعال مدنی، نیز همانند اسماعیل بخشی در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در شهر شوش است. آنها در شعارهای خود خواستار آزادی اسماعیل بخشی شدند.

با استفاده از گزارش‌خبرگزاری‌های میزان و ایرنا، کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ا.م /
XS
SM
MD
LG