لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

شیخ علی سلمان به اتهام «جاسوسی» برای قطر محاکمه می‌شود


تصاویری از شیخ علی سلمان، دبیرکل حزب الوفاق
تصاویری از شیخ علی سلمان، دبیرکل حزب الوفاق

دادستان کل بحرین روز یکشنبه ۲۱ آبان اعلام کرد شیخ علی سلمان، رهبر مخالفان شیعی، به اتهام «جاسوسی» برای قطر محاکمه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از توئیتر دادستان کل بحرین، «پرونده علی سلمان، حسن سلطان و علی مهدی به عنوان متهمان به جاسوسی برای دولت قطر به دادگاه عالی کیفری ارجاع داده شده‌است.»

علی سلمان، دبیرکل حزب الوفاق، از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون به اتهام نفرت‌پراکنی در زندان بسر می‌برد. دبیر کل حزب منحله الوفاق که ابتدا به ۹ سال زندان محکوم شده بود مدتی بعد حکمش به چهار سال حبس کاهش داده شد.

بنا بر این گزارش، دادستان کل علی سلمان را به «جاسوسی برای یک کشور خارجی... با هدف انجام عملیات خرابکارانه علیه بحرین و وارد‌ کردن خسارت به منافع ملی» متهم کرده‌است.

اتهامات دیگر علی سلمان عبارتند از « فاش کردن اسرار دفاعی برای کشور خارجی و انتشار اطلاعاتی که موجب خدشه‌دار شدن موقعیت و اعتبار بحرین می‌شود.»

تحقیقات درباره روابط ادعا شده میان سلمان و قطر نخستین بار حدود دو ماه قبل در زمانی آغاز شد که چهار کشور عربی از جمله بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم و برقراری روابط نزدیک با ایران متهم کردند.

همزمان تلویزیون دولتی بحرین با پخش برنامه‌ای ادعا کرد که همسایه‌اش، قطر، به‌طور پنهانی در اعتراضات ضددولتی بحرین که در طول شش سال گذشته موجب ناآرامی این کشور کوچک پادشاهی شده، دست داشته است.

در این گزارش ادعا شده که شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر، شش سال قبل با سلمان، دبیر کل وقت حزب الوفاق که بزرگترین گروه مخالف حکومت بحرین بود تماس گرفته و از او خواسته که معترضان را ترغیب کند که با آمدن به خیابان‌ها فشار را بر حکومت افزایش دهند.

پیش از آن که نمایندگان عضو الوفاق در اعتراض به سرکوب تظاهرات الهام گرفته از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ به‌طور گروهی استعفا داده و خواستار دولتی انتخابی شوند، حزب الوفاق بزرگترین فراکسیون پارلمان بحرین محسوب می‌شد.

حکومت بحرین که دارای اکثریت شیعه است در بیش از دو قرن گذشته به دست خاندان سنی‌مذهب آل خلیفه اداره شده است. شیعیان در این کشور مدت‌هاست که از به حاشیه رانده‌شدن ناخشنودند و این کشور پادشاهی از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون صحنه ناآرامی‌های پراکنده بوده است.

XS
SM
MD
LG