لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

انتخابات ۱۴۰۰؛ علی لاریجانی: شورای نگهبان آدرس غلط می‌دهد


علی لاریجانی از شورای نگهبان خواسته است که دلایل رد صلاحیت او را اعلام کند
علی لاریجانی از شورای نگهبان خواسته است که دلایل رد صلاحیت او را اعلام کند

علی لاریجانی٬ از رد صلاحیت‌شدگان انتخابات ۱۴۰۰، روز شنبه در پاسخ به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان گفته است، عدم اعلام دلیل احراز نشدن صلاحیتم «بهانه و آدرس غلط است».

روز شنبه ابتدا علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس، در بیانیه‌ای رسما از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت او را «بدون هر گونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام» کند.

در واکنش به این بیانیه، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.»

علی لاریجانی در ادامه در بیانیه دیگری از این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان انتقاد کرده است.

این نامزد رد صلاحیت شده در بیانیه خود نوشته است: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر جمهوری اسلامی «در باب انتخابات، صراحت دارد که شورای نگهبان موظف به پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان است.»

او اضافه کرده است: « لذا ضوابط روشنی (فوق الذکر) در این امر وجود دارد و عبارت عدم پیش بینی حکمی در قانون انتخابات بهانه و آدرس غلط است.»

رئیس سابق مجلس در این بیانیه بار دیگر از شورای نگهبان خواسته است که دلایل رد صلاحیت او را ارائه کند.

علی لاریجانی تاکید کرده است که تاکنون شورای نگهبان صلاحیت او را یکبار برای انتخابات ریاست جمهوری و چند بار برای انتخابات مجلس تایید کرده بود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از ۵۹۲ نفر ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان تنها صلاحیت هفت نفر از آنها را احراز کرد.

شماری از مقام‌های سابق و فعلی جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی ، رئیس سابق مجلس، اسحاق جهانگیری ٬ معاون اول حسن روحانی٬ محمود احمدی نژاد٬ رئیس جمهوری سابق٬‌ علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس و مصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور در دولت نخست محمد خاتمی رد صلاحیت شدند.

رد صلاحیت علی لاریجانی واکنش برادر او صادق لاریجانی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در پی داشت.

صادق لاریجانی در واکنش به رد صلاحیت برادرش در بیانیه‌ای نوشته بود که بعد از ۲۰ سال عضویت او در شورای نگهبان «هیچ گاه تصمیمات شورا را، چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها غیرقابل دفاع» ندیده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته بود: «سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است.»

انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خرداد ماه در حالی برگزار خواهد شد که به روال ۴۳ سال گذشته با رد صلاحیت گسترده منتقدان جمهوری اسلامی همراه بوده است.

برخی فعالان سیاسی و چهره‌های جنبش سبز از جمله ابوالفضل قدیانی، خانواده کشته‌شدگان آبان و قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی نیز خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

XS
SM
MD
LG