لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

علیرضا کریمی: می‌خواهند از من سوءاستفاده سیاسی کنند


علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی
علیرضا کریمی، کشتی‌گیر ایرانی

همزمان با اعتراض علیرضا کریمی به «سوءاستفاده سیاسی» از او، یک نماینده مجلس ایران اعلام کرد که تعدادی از نمایندگان دربارهٔ باخت عمدی این کشتی‌گیر ایرانی برای مواجه نشدن با حریف اسرائیلی، از وزیر ورزش سؤال خواهند کرد.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس، در توئیتی با ذکر نام علیرضا کریمی و با اشاره به «تضییع حقوق مادی و معنوی» ورزشکاران ایرانی نوشت که «این قهرمانان ملی بار تناقضات نظام ورزشی و دیپلماسی کشور را به دوش می‌کشند».

وی اعلام کرد که «از وزیر ورزش در صحن علنی مجلس سؤال خواهیم کرد».

پیش از این نیز بهرام پارسایی و عبدالکریم حسین‌زاده، دو عضو فراکسیون امید مجلس اعلام کرده بود که از مقام‌های تیم کشتی ایران به دلیل «ترغیب» آقای کریمی به باخت، به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده‌اند.

علیرضا کریمی در رقابت‌های کشتی آزاد امیدهای جهان، در صورت غلبه بر نماینده روسیه، در گام بعدی باید به مصاف اسرائیل می‌رفت.

با این حال براساس فیلم منتشر شده، صدای واضحی از کنار تشک، از او می‌خواهد که ببازد و وی نیز با خوردن فتیله‌پیچ‌های متوالی مغلوب می‌شود.

با این حال، فینالیست شدن جبرائیلوف از روسیه باعث شد طبق جدول، کریمی و کالاشنیکوف اسرائیلی به مصاف هم بروند، رقابتی که با اعلام مصدومیت از جانب کشتی‌گیر ایرانی به انجام نرسید. این موضوع اعتراض‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشت.

وزارت ورزش ایران در مراسمی از آقای کریمی به دلیل این اقدام «تجلیل» کرده و به او ۱۰ سکه طلا هدیه کرده‌است.

با این حال این کشتی‌گیر در مصاحبه‌ای با «رادیو تهران» از «سوءاستفاده سیاسی» و «استفاده ابرازی» از خود انتقاد کرده‌است.

به گفته آقای کریمی، برگزارکنندگان مراسم گفته‌اند که رئیس‌جمهور و وزیر ورزش و جوانان، قصد دارند در یک «جلسه خصوصی» با او دیدار کنند و او از برگزاری این مراسم به این شکل اطلاع نداشته‌است.

او در این باره گفت: «دیروز با من از طرف استان تماس گرفتند. گفتند که جلسه خصوصی با وزیر و رئیس جمهور داری. من هم به آنجا رفتم؛ اما متوجه شدم که برنامه چیز دیگری است. فکر می‌کنم قصدشان سوءاستفاده بود که فقط بگویند از من تجلیل کردند تا حواشی بخوابد.»

وی در ادامه گفت: «من اصلاً از این تجلیل راضی نبودم و اصلاً در جریان این برنامه هم نبودم. در واقع در عمل انجام شده، قرار گرفتم. دیروز کلا ۱۰ سکه به من دادند. دیروز اصلاً در جریان برنامه نبودم و رفتم و دیدم که دوربین و خبرنگار آنجاست. بازهم می‌گویم که فکر می‌کنم قصدشان سوءاستفاده بوده‌است.»

او تأکید کرد: «من ناراحتم از اینکه خیلی‌ها می‌خواهند از من سوءاستفاده سیاسی و استفاده ابزاری کنند.»

ورزشکاران ایرانی براساس دستور مقامات فدراسیون‌ها، با اعلام مصدومیت یا روش‌های دیگر از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی خودداری می‌کنند.

در همین حال رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، در مصاحبه با شماره روز سه‌شنبه، هفتم آذر روزنامه اعتماد گفته بود که «این سیاست» باید «به‌روز شود و راهکار دیگری اندیشید».

وی تأکید کرده بود که «مردم فلسطین هم از اینگونه ایثارها اطلاعی ندارند. در واقع دستگاه‌های مسوول نمی‌توانند در انعکاس این فداکاری‌ها به خوبی عمل کنند».

به گفته آقای خادم، «غیر از خود ورزشکاران اسرائیلی، کسی در دنیا متوجه نمی‌شود که چرا ورزشکاران ایرانی در برابر نمایندگان اسرائیل مبارزه نمی‌کنند و در نتیجه نه در ابعاد بین‌المللی برد لازم را دارد و نه در داخل تأثیرگذاری گذشته را».

علیرضا کریمی پس از باخت در صفحه اینستاگرامش، ترانه‌ای مشهور از داریوش اقبالی، خواننده ایرانی، را منتشر کرد و نوشت که «آخرین سنگر سکوته و حق ما هم هیچ وقت گرفتنی نیست».

در همین حال داریوش اقبالی در واکنش به این نوشته آقای کریمی، با اشاره به قضاوت‌ها دربارهٔ اقدام او نوشت که «هیچ‌کس جای تو نبود که اون شرایط حساس را درک کنه و مجبور باشه فوری تصمیم بگیره. هر کاری می‌کردی مورد قضاوت قرار می‌گرفتی. پشت سر جهنمه، روبرو قتلگاه آدمه».

این نخستین بار نبود که علیرضا کریمی مدال جهانی‌اش را از دست می‌داد. بار اول به خاطر انصراف او در مسابقات جوانان جهان به میزبانی بلغارستان که سال ۲۰۱۳ برگزار شد، ایران از سکوی دوم به سکوی سوم افتاد.

XS
SM
MD
LG