لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

علیرضا رضایی، طنزپرداز ایرانی مقیم فرانسه درگذشت


علیرضا رضایی
علیرضا رضایی

گزارش‌ها حاکی است که علیرضا رضایی طنزپرداز ایرانی مقیم شهر لیل فرانسه روز سه شنبه ششم آذرماه در سن ۴۴ سالگی درگذشت.

هنوز دلیل درگذشت این طنزپرداز ایرانی اعلام نشده است.

آنگونه که علیرضا رضایی در مورد خود نوشته بود به دلیل موقعیت شغلی پدر و مادرش که هر دو افسر نیروی هوایی ارتش بودند فرزندان خانواده در شهرهای مختلف ایران بدنیا آمدند. علیرضا متولد شیراز بود و برادر و خواهرش نیز در همدان و تبریز بدنیا آمدند.

علیرضا رضایی در سن ۱۸ سالگی به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری می‌شود. او در رشته مهندسی عمران دانشکده نوشیروانی بابل تحصیل کرد و سپس ادبیات داستانی خوانده بود.

او خود درباره دوران تحصیلش در مازنداران نوشته بود: «در ۲۰ سالگی بیست‌ترین اتفاق تمام عمرم همانجا در مازندران افتاد: رئیس انجمن نمایش شدم. سه ماه بعد موضوع نصف خطبه‌های نماز جمعه‌ نماینده ولی فقیه مازندران من بودم. ظاهراً این موضوع که با کتانی و شلوار لی به اداره ارشاد می‌رفتم برای منطقه خیلی دردناک بود که همیشه تکرار می‌کرد این موضوع را. به‌مدت چهار سال بهترین کارهای کمدی عمرم را روی صحنه بردم».

او همچنین در تجمعات اعتراضی سال ۱۳۸۸ حضور داشت و گزارش هایی در این خصوص منتشر می‌کرد.

علیرضا رضایی در گفت وگو با رادیو فردا تصریح کرده بود به دلیل فعالیتش در جریان اعتراضات سال ۸۸ به توصیه برخی دوستان مجبور به ترک ایران شد و به فرانسه رفت.

از جمله کارهای طنز علیرضا رضایی می توان به همکاری او با کامبیز حسینی و برنامه پارازیت صدای آمریکا اشاره کرد.

او خود در این باره به کیهان لندن گفته بود: «تازه وارد فرانسه شده بودم که کامبیز حسینی با من تماس گرفت و پیشنهاد کار برای برنامه "پارازیت" را داد که در زمان خودش بسیار با محتوا و پر مخاطب بود. بعد از "پارازیت"، "پولتیک" نوشته شد که از ابتدا تا انتهای پروژه همکاری کردم.»

XS
SM
MD
LG