لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

تمام خودروهای هیوندایی در اروپا برقی می‌شوند


فلوریان بونگنر، ‌سخنگوی شرکت هیوندایی
فلوریان بونگنر، ‌سخنگوی شرکت هیوندایی

سخنگوی شرکت هیوندایی به رادیوفردا می‌گوید از سال ۲۰۳۵ تمام خودروهای این شرکت در بازار اروپا برقی خواهند شد.

فلوریان بونگنر، ‌سخنگوی هیوندایی، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا درباره استراتژی آینده سوخت در این شرکت توضیح داد.

او گفت: «استراتژی هیوندایی کار روی خودروهای هیدروژنی در کنار خودروهای برقی است. ما برای خودروهای آینده و کاهش گازهای آلاینده برنامه گسترده‌ای داریم و خودروهای پیل سوختی یکی از مهم‌ترین گام‌های ما خواهد بود. و البته برای استفاده از سوخت هیدروژن در خودروهای پیل سوختی یا استفاده از باتری در خودروهای برقی با توجه به بازارهای مختلف تصمیم خواهیم گرفت.»

خودروسازان مختلفی هم‌اکنون در حال کار روی پیل سوختی برای خودروهای تجاری خود هستند، و شرکت‌هایی مانند هیوندایی، مرسدس بنز و تویوتا کامیون‌ها یا اتوبوس‌هایی را با سوخت هیدروژن آماده کرده‌اند.

به عنوان مثال شرکت تویوتا اولین کامیونی را که با پیل سوختی‌ هیدروژنی کار می‌کند، به بازار عرضه خواهد کرد.

این کامیون از دو واحد پیلی سوختی استفاده خواهد کرد. در این محصول واحد‌های پیل سوختی برق لازم را برای موتور الکتریکی ۶۷۰ اسب بخاری این کامیون تأمین می‌کنند. این موتور الکتریکی ۱۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. با این قدرت و گشتاور، این کامیون می‌تواند ۳۶ تن بار را جابه‌جا کند. با هر بار سوخت‌گیری هیدروژن، این کامیون می تواند ۳۲۰ کیلومتر را طی کند.

سخنگوی هیوندایی: تمام خودروهای ما در اروپا برقی می‌شوند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:05 0:00

در این کامیون مخازن فشار قوی برای ذخیره هیدروژن با فشار بالا جاگذاری شده است. این مخازن، هیدروژن سلول‌های سوختی را تغذیه می‌کند و سلول‌های سوختی، باتری‌های هیبریدیِ نیکل‌فلز را شارژ می‌کنند. این باتری‌ها انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی ۶۷۰ اسب بخاری این کامیون را تأمین می‌کند.

درباره استفاده از سوخت هیدروژن و روش پیل سوختی، فلوریان بونگنر ‌سخنگوی هیوندایی توضیح می‌دهد: «مخصوصاً در خودروهای تجاری نگاه گسترده‌تری به خودروهای پیل سوختی خواهیم داشت و این موضوع در بازار اروپا پررنگ‌تر خواهد بود».

او می‌گوید: «در هر حال چه از خودروهای برقی استفاده کنیم یا از سوخت هیدروژن، به دنبال تولید خودروهای کاملاً پاک در آینده خواهیم بود. ما هدف گذاری کرده‌ایم که در اروپا از سال ۲۰۳۵ دیگر خودرو با موتور درونسوز تولید نکنیم و تمام خودروهای ما در این سال در بازار اروپا از نوع کاملا بدون آلاینده و پاک خواهند بود.»

شرکت هیوندایی به تازگی خودرو برقی آیونیک پنج را معرفی کرده که توانسته به جمع فینالیست‌های خودرو برتر سال اروپا برسد.

سخنگوی هیوندایی درباره این خودرو توضیح می‌دهد: «خودرو جدید آیونیک پنج از خودروهای برقی مورد نظر ما برای سال جاری در بازار اروپا است این خودرو کاملاً برقی است. پس از آن، مدل‌های شش و هفت این خودرو ساخته خواهند شد».

او می‌گوید: «ما هم اکنون در خودروهای برقی مشکل پیمایش کم و مدت زمان بالای شارژ شدن خودرو را داریم که به دنبال حل این مشکلات هستیم، و به عنوان مثال در خودرو آیونیک پنج ما از سیستم شارژ سریع استفاده می‌کنیم که می‌تواند در زمان ۲۰ دقیقه هشتاد درصد باتری خودرو را شارژ کند.»

البته بر اساس گفته این مدیر هیوندایی، این شرکت در بازارهای مختلف استراتژی گوناگونی خواهد داشت. او توضیح می‌دهد: «ما برای خودروهای پیل سوختی، در حال طراحی خودروهای جدید برای تمام جهان هستیم. در خودروهای پیل‌سوختی هیدروژن و اکسيژن در واحد پیل سوختی به الکتریسته و آب تبدیل می‌شوند و الکتریسته در موتور برقی خودروها استفاده می‌شود همانطور که می بینید این خودروها کاملاً پاک هستند».

او همچنین اضافه می‌کند که « در این زمینه برنامه‌ای بسیار جدی برای خودروهای تجاری داریم و برنامه داریم در سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ هزار واحد پیل سوختی در سال تولید کنیم.»

XS
SM
MD
LG