لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

نشست کابینه امنیتی-سیاسی اسرائیل درباره ایران؛ مقام‌های نظامی و امنیتی راهی واشینگتن می‌شوند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یکی از نشست‌های کابینه
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یکی از نشست‌های کابینه

کابینه محدود امنیتی- سیاسی اسرائیل شامگاه پنجشنبه، دوم اردیبهشت، دومین نشست خود در هفته جاری را برای بررسی راه‌های مقابل این کشور در صورت احیای برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، برگزار می‌کند.

همزمان اعلام شده که ارشدترین مقام‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل، بعد از این نشست راهی واشینگتن خواهند شد تا برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به میز برجام، آخرین تلاش را به عمل آورند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در پی نشست کابینه محدود امنیتی- سیاسی اسرائیل در شامگاه ۲۹ فروردین با محوریت ایران، که در آن تصمیم مشخصی گرفته نشد، بنیامین نتانیاهو پنجشنبه شب آخرین مشورت‌ها با مقامات ارشد اسرائیل را پیش از اعزام هیات ویژه به واشینگتن، دنبال خواهد کرد.

«کابینه محدود امنیتی- سیاسی» در اسرائیل، شامل نخست‌وزیر و وزیران پست‌های حساس است؛ رئیس ستاد ارتش، رئیس موساد، رئیس شباک (سازمان امنیت داخلی)، مشاور امنیت ملی و بر اساس موضوع نشست، تنها شمار معدودی از مقامات ارشد از سایر نهادها به این نوع جلسه‌ها دعوت می‌شوند.

نشست یکشنبه شب این کابینه، یک هفته پس از خرابکاری انفجاری منتسب به اسرائیل در تاسیسات هسته‌ای نطنز و اندکی پس از حمله منتسب به اسرائیل در کشتی نظامی- اطلاعاتی «ایران ساویز»، متعلق به سپاه پاسداران در دریای سرخ، برگزار شده بود.

در آن نشست، احتمال واکنش ایران و متحدین منطقه‌ای تهران به اقدامات منتسب به اسرائیل و همچنین کارهایی که اسرائیل باید در صورت بازگشت آمریکا به برجام انجام دهد، بررسی شد.

«مقامات ارشد امنیتی» حاضر در نشست یکشنبه شب به شبکه دولتی کان، روزنامه جروزالم پست و سایت وای.نت گفته بودند ارزیابی اسرائیل این است که دولت جو بایدن، برای بازگشت به برجام «عزم راسخ» دارد و معلوم نیست در عمل تا چه حد ملاحظات اسرائیل را رعایت می‌کند.

مقامات یاد شده با لحن حاکی از نومیدی، این را نیز افزوده بودند که به نظر می‌رسد میزان آمادگی آمریکا برای نرمش در قبال ایران، «بسیار بیشتر از چیزی است که ایران تصور می‌کرد».

با وجود این، شبکه کان گزارش داده بود که وزیران خارجه و دفاع اسرائیل، گابی اشکنازی و بنی گانتز، در آن نشست تاکید داشتند که دولت اسرائیل نباید در این وضعیت با دولت آمریکا هم درگیر شود و باید برای راهکاری که ملاحظات اسرائیلی را درنظر بگیرد، تلاش کند.

سفر مقام‌های بلندپایه اسرائیلی به واشینگتن

به گزارش روزنامه اسرائیل هیوم، یوسی کوهن، رئیس موساد، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، پس از نشست شامگاه دوم اردیبهشت در «کابینه محدود امنیتی- سیاسی» راهی واشینگتن خواهند شد. آن‌ها شماری از مقامات ارشد نهاد زیردست خود را نیز همراه خواهند برد.

بر اساس این گزارش‌ها، یوسی کوهن، «اطلاعات تازه‌ای در مورد ایران» که «آمریکا تاکنون از آن مطلع نشده است» را به آگاهی مقامات دولت جو بایدن خواهد رساند.

برخی از رسانه‌های اسرائیلی پیشاپیش گفته‌اند که این «اطلاعات تازه» بر اساس آرشیو اسناد هسته‌ای ایران است که در زمستان سال ۱۳۹۶، به درخواست سازمان جاسوسی اسرائیل، از انبار محل نگهداری این اسناد، در منطقه شورآباد در حومه تهران، به سرقت رفت.

سفر مقامات ارشد اسرائیلی به واشینگتن حدود دو هفته پس از دیدار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، به اسرائیل انجام می‌شود.

ژنرال آستین به عنوان اولین مقام ارشد در دولت بایدن که به اسرائیل رفت، تنها ساعاتی پس از آن به تل‌آویو رسید که خرابکاری منتسب به اسرائیل در نطنز موجب اخلال در کار این سایت هسته‌ای ایران شده بود.

مقامات آمریکا تاکید کردند که واشینگتن در خرابکاری نطنز و نیز حمله دریایی به کشتی «ایران ساویز» نقشی نداشته است.

ایران با تاکید بر این‌که اسرائیل عامل خرابکاری جدید در این سایت بوده، تهدید به «انتقام» کرده‌ است.

در همین حال، سازمان انرژی اتمی ایران از تعمیرات پیشرفته در خرابکاری ایجاد شده خبر داده و گفته است که به جای سانتریفوژهای خراب شده در انفجار سامانه برق سایت، ماشین‌های پیشرفته‌تر غنی‌سازی اورانیوم را به‌کار گرفته است.

همزمان، اسرائیل مذاکرات روزهای اخیر در وین میان هیات اعزامی ایران و سه کشور اروپایی را که نوعی مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا محسوب می‌شد، با «نگرانی» زیاد دنبال کرده است.

گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا، به رسانه‌های کشورش گفته است بنیامین نتانیاهو در تنها مکالمه‌ای که در سه ماه اخیر با جو بایدن داشت، به صراحت به او گفت که اسرائیل بر اساس نیازهای خود در ارتباط با ایران عمل خواهد کرد و هر تصمیم آمریکا در قبال برجام، اسرائیل را «ملزم نخواهد کرد».

تشکیل نشست‌های کابینه اسرائیل در مورد ایران و پیگیری‌های دولت و سایر نهادهای اسرائیلی برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام، با یک ناکامی در صحنه داخلی نیز برای بنیامین نتانیاهو و حزب او، لیکود، در تشکیل دولت جدید، همراه شده است.

آقای نتانیاهو اذعان کرده که ممکن است با وجود گذشت یک ماه از آخرین انتخابات، نتواند دولت بعدی را که به او محول شده است، تشکیل دهد.

با این حال، او افزوده که به جنگ داخلی خود هم در صحنه سیاست برای ماندن در قدرت، پا به پای کوشش‌های مقابله با «تهدیدات ناشی از ایران»، ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG