لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

مقام آمریکایی: محموله بزرگ سلاح در دریای عرب، از ایران آمده است


سلاح‌های ضبط‌شده پس از کشف، بر روی عرشه رزمناو آمریکایی «مانتری» چیده شدند
سلاح‌های ضبط‌شده پس از کشف، بر روی عرشه رزمناو آمریکایی «مانتری» چیده شدند

یک مقام دفاعی آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید تحقیقات اولیه نیروی دریایی آمریکا به این نتیجه رسیده است که شناور توقیف‌شده در دریای عرب، از ایران آمده است.

این مقام که نام او ذکر نشده افزوده است این تحقیقات نشان می‌دهد جمهوری اسلامی علی‌رغم تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد، به مسلح کردن حوثی‌های یمن ادامه می‌دهد.

نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد محموله‌ای بزرگ از انواع اسلحه را که در یک قایق در دریای عرب پنهان شده بود، ضبط کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید در عملیاتی که روز پنج‌شنبه در نواحی شمالی دریای عرب آغاز شد، رزمناو «یواس‌اس مانتری» موفق شد این محموله را در یک قایق بادبانی که بدون پرچم و تابعیت حرکت می‌کرد، کشف و توقیف کند.

اسلحه توقیف شده شامل ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضد تانک ساخت روسیه، سلاح‌های تهاجمی ساخت چین، اسلحه ویژه تک‌تیراندازها، مسلسل‌های سنگین و آرپی‌جی است.

مقام دفاعی آمریکایی روز یک‌شنبه به آسوشیتدپرس گفته است که این سلاح‌ها شبیه سلاح‌های دیگر محموله‌هایی است که برای حوثی‌ها ارسال شده بودند.

او اضافه کرد که بر اساس مصاحبه‌های انجام‌شده با ملوانان و تحقیقات بر روی عرشه قایق، مشخص شد که این شناور از ایران آمده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل هنوز به درخواست اظهارنظر در این مورد پاسخ نداده است، گرچه تهران در گذشته ارسال سلاح به شورشیان حوثی را تکذیب کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ تحریم تسلیحاتی را علیه حوثی‌ها وضع کرده است. به‌رغم این تحریم، کارشناسان سازمان ملل هشدار می‌دهند که «شواهد فزاینده‌ای حاکی از آن است که افراد یا نهادهای جمهوری اسلامی ایران همچنان حجم قابل توجهی از سلاح و قطعات را برای حوثی‌ها ارسال می‌کنند.»

قاچاق سلاح از طریق بندرهای کنترل‌نشده در یمن، طی سال‌های اخیر این کشور را تبدیل به انباری از اسلحه سبک کرده است.

دولت جو بایدن در آمریکا بهمن‌ماه امسال اعلام کرد با توجه به وخامت وضعیت انسانی در یمن، گروه حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کند، اما افراد تحریم‌شده حوثی‌ها که برای تهیه سلاح فعالیت می‌کنند، کماکان در فهرست سیاه باقی خواهند ماند.

جنگ در یمن بدترین بحران انسانی فعلی در جهان است که باعث گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است. براساس آمار گردآوری شده بیش از ۱۱۲ هزار نفر از جمله جنگجویان و غیرنظامی در این این جنگ شش ساله کشته شده‌اند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی از جنگ یمن به عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیوفردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG