لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

وزیر دفاع اسرائیل در میانه تنش‌ها با ایران با همتای آمریکایی خود دیدار کرد


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر در آغاز دیدار با لوید آستین، همتای آمریکایی خود در پنتاگون گفت، «برای تعمیق گفت‌وگو و همکاری در برابر تجاوزگری ایران» و قدردانی از حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل، به این سفر آمده است.

بنی گانتز افزود: «ایران بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی و ثبات منطقه است و به دنبال دستیابی به توانمندی هسته‌ای است که آن را به تهدیدی حیاتی برای اسرائیل تبدیل می‌کند.»

ژنرال آستین نیز گفت که برنامه اتمی ایران «یک تهدید امنیتی برای آمریکا، اسرائیل و جهان است».

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که او از «اقدامات حکومت ایران در ماه‌های گذشته در زمینه هسته‌ای نگران است و در این باره با اسرائیل، که دوست آمریکا در منطقه است، با هدف غلبه بر تهدید ایران گفت‌وگو خواهد کرد».

بنی گانتز که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام به واشینگتن رسیده، در ادامه این سفر با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز دیدار خواهد کرد.

آقای گانتز پیش از ترک اسرائیل گفته بود که برای «حفظ دست برتر نظامی اسرائیل در منطقه و چالش‌های امنیتی با مقامات آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد».

از آغاز کار دولت جو بایدن در حدود یک سال گذشته، بنی گانتز و لوید آستین، دیدارها و یا مذاکرات تلفنی متعددی در واشینگتن یا تل‌آویو با محوریت ایران داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز همزمان با آغاز سفر گانتز به آمریکا، به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود که لوید آستین و همتای اسرائیلی‌اش برای یک رزمایش مشترک و تمرین حمله احتمالی به ایران، به عنوان «بدترین سناریو»، آماده می‌شوند.

با این حال، پنتاگون، ساعتی پیش از دیدار ژنرال آستین با همتای اسرائیلی او انجام رزمایش با هدف تمرین حمله به ایران را تایید نکرد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، مانورهای نظامی با اسرائیل بخشی از روند عادی رزمایش‌های دو کشور است و «موضوع خاصی در میان نیست».

مقامات اسرائیل در دوره اخیر اشتیاق زیادی نشان می‌دهند تا آمریکا به هر نحوی از نیت اعلام شده ارتش اسرائیل برای «حمله به ایران»، حمایت کند.

بسیاری از مقامات پیشین امنیتی اسرائیل، شامل اهود باراک، نخست‌وزیر اسبق و موشه یعلون، وزیر اسبق دفاع، در روزهای گذشته اذعان کرده‌اند که بعید است آمریکا بخواهد در آینده نزدیک وارد مسیر حمله نظامی به ایران شود.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل ۱۷ آذر گزارش دادند که ارتش کشورشان حدود شش ماه دیگر یک رزمایش بزرگ را با عنوان «شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران» برگزار خواهد کرد.

در برخی از اظهارنظرهای رسانه‌ای در اسرائیل این احتمال نیز مطرح شده که رزمایش یادشده، در واقع آغاز حمله واقعی به ایران باشد.

برخی مقامات اسرائیل ضمن اذعان به محدود بودن تاثیر این کشور بر تغییر موضع دولت جو بایدن که کماکان دیپلماسی را بر گزینه‌ نظامی ترجیح می‌دهد، گفته‌اند که برنامه‌های موساد و ارتش برای اخلال در روند پیشرفت برنامه اتمی ایران ادامه خواهد یافت.

بنی گانتز پیش‌تر گفته بود که اسرائیل ضمن درخواست از آمریکا برای تنظیم «طرح ب» در صورت شکست مذاکرات وین، «طرح ج» یا برنامه مستقل خود را برای ضربه زدن به ایران دنبال خواهد کرد.

از هفته گذشته که دور هفتم مذاکرات ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام در وین، با هدف احیای تعهدات ایران و آمریکا آغاز شد، مقامات اسرائیل سفرهای متعددی به اروپا، آمریکا و حتی مصر انجام داده‌اند که هدف اعلام شده آن، ایجاد فشار در جامعه بین‌المللی به کشورهای طرف مذاکرات برای ترک میز گفت‌وگوها با ایران در وین است.

پیش از بنی گانتز، داوید بارنئا، رئیس موساد، در روزهای گذشته با سفر به آمریکا با رئیس سی‌آی‌ای و مشاور امنیت ملی آمریکا در واشینگتن دیدار کرد. اما ظاهرا سفر او اهداف اسرائیل را چندان برآورده نکرده است.

آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا هر چند درخواست اسرائیل برای ترک میز مذاکرات با ایران را نپذیرفته‌اند اما در روزهای گذشته گفتند که ایران در گفت‌وگوهای هفته پیش در وین جدی نبوده و پیشنهادهای «غیرقابل قبول» ارائه کرده است.

هر چهار کشور غربی ابراز امیدواری کردند که ایران با جدیت بیش‌تر وارد دور جدید مذاکرات وین شود.

گفت‌وگوهای دور هشتم در وین در حالی از ۱۸ آذر در جریان است که علی باقری کنی، رئیس تیم ایرانی در مذاکرات، تاکید کرده که پیشنهادهای ایران «جدی» است و طرف‌ها نیز «اراده جدی» برای نزدیک کردن مواضع دارند.

همزمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، گفته است که تیم ایرانی آماده است تا هر زمان که لازم باشد برای موفقیت مذاکرات در پایتخت اتریش بماند.

XS
SM
MD
LG