لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

نیروی هوایی اسرائیل در آسمان قبرس «حمله به اهداف دوردست» را تمرین کرد


تصویری آرشیوی از جنگنده‌های ارتش اسرائیل
تصویری آرشیوی از جنگنده‌های ارتش اسرائیل

در بحبوحه تهدیدهای متقابل جمهوری اسلامی و اسرائیل، که نگرانی در منطقه و جهان را نسبت به احتمال تشدید بحران در خاورمیانه تقویت کرده، نیروی هوایی اسرائیل در رزمایشی در آسمان قبرس «حمله به اهدافِ دوردست» را تمرین کرد.

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا بر «تعهد آهنین» واشینگتن نسبت به تأمین امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدات احتمالی از سوی ایران تأکید کرد و همزمان، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا برای دیدار با مقامات ارشد اسرائیلی وارد این کشور شد.

در سایه گسترش تهدیدات، از یک سو روسیه روز پنج‌شنبه به شهروندان خود در خصوص سفر به اسرائیل و منطقه هشدار داد و از سوی دیگر، شرکت هوایی لوفت‌هانزا پروازهای خود به تهران را دست‌کم تا چند روز آینده تعلیق کرده است.

رویترز پنج‌شنبه گزارش داد که خبرگزاری ایرانی «مهر» خبری را در خصوص بسته شدن موقتی حریم هوایی تهران «به دلیل تمرینات نظامی» منتشر کرد اما بعداً این خبر را از خروجی خود حذف کرد.
خبرگزاری مهر انتشار چنین مطلبی را ازاساس تکذیب کرد.

تمرینات نیروی هوایی اسرائیل

رادیوی ارتش اسرائیل پنج‌شنبه ۲۳ فروردین خبر داد که نیروی هوایی اسرائیل در روزهای گذشته در یک رزمایش مشترک با ارتش قبرس «حملات به اهداف دوردست را شبیه‌سازی کرد».

این گزارش افزود آمادگی برای پرواز جت‌های اسرائیلی تا فاصله بسیار دور و حمله به اهداف بخشی از آمادگی‌های ارتش این کشور در مقابله احتمالی در آینده نزدیک با جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته رادیوی ارتش اسرائیل، مشارکت هواپیماهای سوخت‎‌رسان در تمرین انجام شده در آسمان قبرس و دریای مدیترانه، «به خوبی نشان از آن دارد که شبیه‌سازی با چه اهدافی انجام شده است».

این رادیو افزود نیروی هوایی اسرائیل پس از فعالیت در جنگ شش ماه اخیر در غزه و لبنان، به تازگی تمرین‌های خود در ارتباط با ایران را از سرگرفته؛ «ساعات پروازی و آموزش خلبانان افزایش یافته و بازیابی توان آن‌ها برای عملیات احتمالی در قبال ایران دوباره مورد توجه فرماندهی ارتش قرار گرفته است.»

گزارش رادیوی ارتش اسرائیل به طور گسترده در سایر رسانه‎‌های اسرائیل به عنوان تشدید فضای امنیتی منطقه بازتاب یافت.

سایت سعودی ایلاف این هفته از «تمرین‌های محرمانه» نیروی هوایی اسرائیل و تعیین فهرستی از یک رشته اهداف در ایران که اسرائیل حمله به آن‌ها را تمرین می‌کند، خبر داده بود.

پس از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نماز جمعه عید فطر در بامداد چهارشنبه ۲۲ فروردین در خصوص «تنبیه اسرائیل» به دلیل «حمله به کنسولگری ایران در دمشق»، که او با استناد به عرف دیپلماتیک این ساختمان را «بخشی از خاک ایران» نامید، مقامات اسرائیل هشدار دادند که این کشور نه تنها به هر اقدام احتمالی جمهوری اسلامی پاسخ خواهد داد بلکه «در ایران اقدام خواهد کرد».

غیر از یوآو گالانت، وزیر دفاع و ییسرائل کاتس، وزیر خارجه، ژنرال ذخیره بنی گانتس، عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل نیز چهارشنبه گفت؛ «اگر ایران حمله کند، اسرائیل مستقیماً پاسخ خواهد داد».

ژنرال گانتس افزود: «شهروندان اسرائیل باید بدانند که توانمندی‌های اسرائیل از هر کشوری در خاورمیانه بالاتر است؛ چه برای دفاع و چه برای حمله، و دشمنان ما معنی آن را به خوبی می‌دانند».

پیشتر اظهارات یوسی واطوری، یک عضو حزب حاکم لیکود در خصوص پیشنهاد برای استفاده اسرائیل از «تمامی توان» در مقابله با ایران، از سوی برخی رسانه‌های اسرائیل مورد گمانه‌زنی قرار گرفته بود که اگر کار به یک جنگ وسیع کشیده شود، آیا این عضو حزب حاکم به طور تلویحی کاربرد سلاح هسته‌ای را پیشنهاد کرده یا نه.

«تعهد آهنین» آمریکا به امنیت اسرائیل «در خلاء بیان نشد»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی ایالات متحده که دوباره به اسرائیل سفر کرده، موضوع اتحاد راهبردی دو کشور را در برابر خطرات ناشی از ایران، در دیدارهای روز پنجشنبه خود با مقامات ارشد اسرائیلی مانند وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل مطرح خواهد کرد.

ساعاتی پیش از سفر ژنرال کوریلا به اسرائیل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در استقبال از نخست‌وزیر ژاپن که به واشینگتن سفر کرده، بدون آن‌که از سوی خبرنگاران مورد پرسش قرار گیرد، گفت آمریکا در مورد امنیت اسرائیل «تعهد آهنین» دارد.

یک مقام آمریکایی به شبکه الجزیره گفت تأکید آقای بایدن در خصوص «تعهد آهنین» به اسرائیل در خلاء بیان نشده بلکه نیروهای آمریکایی آماده شده‌اند تا به اسرائیل در سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادهای احتمالی که چه جمهوری اسلامی، خود و چه گروه‌های نیابتی‌اش علیه اسرائیل به کار ببرند، کمک کنند.

خبرگزاری بلومبرگ پنج‌شنبه با استناد به «منابع آگاه» آمریکایی نوشته بود حمله احتمالی ایران می‌تواند با کاربرد موشک‌هایی با دقت بالا در روزهای آتی عملی شود و تنها مجهول آن زمان عملی شدن چنین تهدیدی است.

سایت «زمان» اسرائیل پنج‌شنبه در گزارشی به قلم امیر بر شالوم، تحلیلگر امور نظامی نوشت آمریکا از بعد از حمله منسوب به اسرائیل در دمشق که به کشته شدن محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاهی منجر شد، همکاری نظامی با اسرائیل در برابر خطر حمله احتمالی اسرائیل را «به میزان قابل توجهی افزایش داده است».

بر اساس «زمان» اسرائیل، آمریکا از احتمال وقوع جنگ بین اسرائیل و آمریکا «عمیقا نگران است».

رادیوی ارتش اسرائیل به نقل از فرماندهان ارتش این کشور اعلام کرد که اسرائیل «تنها بر توانمندی مستقل خود تکیه می‌کند و نه هیچ عامل دیگر».

با استفاده از رادیوی ارتش اسرائیل، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل و معاریو؛ ف.ر./ب.ب
XS
SM
MD
LG