لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

مهلت یک هفته‌ای دانشجویان امیرکبیر به مسئولان دانشگاه برای محقق شدن مطالباتشان


تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند، تا محقق شدن پنج خواسته اصلی خود «از حضور در دانشگاه برای شرکت در کلاس‌‌ها و امتحانات خودداری» خواهند کرد.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر پنج خواسته اصلی مطرح کرده‌اند: «آزادی بی‌ قید و شرط تمامی دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر»، «خروج تمامی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و لباس شخصی از دانشگاه (بویژه نیروهای لباس شخصی که با لباس انتظامات وارد دانشگاه شده‌ اند)»، «مختومه اعلام شدن تمامی پرونده‌ های در جریان در کمیته انضباطی دانشگاه و ابطال تمامی احکام انضباطی بی‌ اساسی که تاکنون صادر شده اند»، «رفع تمامی ممنوع‌ الورودی‌ ها و باز شدن درهای دانشگاه بر تمامی دانشجویان پلی‌ تکنیک»، «برقراری امنیت کامل برای دانشجویان در مسیرهای منتهی به دانشگاه امیرکبیر به نحوی که امنیت تمامی دانشجویان به شکل کامل تأمین شود.»

دانشجویان دانشگاه امیر در این بیانیه از اساتید این دانشگاه خواسته‌اند که در این «اعتصاب به دانشجویان ملحق شوند و از برگزاری کلاس‌ ها و امتحانات پرهیز کنند.»

در این بیانیه ضمن «خیانت‌کار» خواندن روسای این دانشگاه تاکید کرده‌اند: «در صورت عدم پذیرش خواسته‌ های بر حق دانشجویان بعد از مهلت یک هفته‌ ای، همراه با تمامی هم‌ دانشگاهیان ممنوع الورود، ممکن الورود، اساتید با وجدان و البته فارغ التحصیلان شریف پلی‌ تکنیک پا به میدان خواهیم گذاشت.»

بیانیه دانشجویان دانشگاه امیر کبیر با این جملات آغاز شده است:«به نام خدای رنگین کمان، شلیک عادی نمی‌شود. تهدید عادی نمی‌شود. حق‌کشی عادی نمی‌شود. بازداشت عزیزان‌مان عادی نمی‌شود.»

این دانشجویان با بیان مطالبات محوری خود از مسئولان این دانشگاه و تعیین ضرب‌الاجل «یک‌هفته‌ای» برای تحقق این خواسته‌ها نوشتند: «صحن دانشگاه بیشتر از آنکه جای دانشجویان باشد مکان تردد افراد بی‌هویتی شده است که امنیت دانشجویان را به نشانه رفته‌اند.»

بنا بر این بیانیه، افراد مزبور «ثابت کرده‌اند نه از حمل سلاح در حریم دانشگاه ابایی دارند و نه به حقوق دانشجویان و قانون خاصی پایبندند».

تا زمان تحقق خواسته‌های خود از جمله آزادی «بی‌قید و شرط» تمامی دانشجویان زندانی امیرکبیر و خروج کامل نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و لباس شخصی در کلاس‌های درس و امتحانات این دانشگاه شرکت نخواهند کرد و دست به اعتصاب خواهند زد.

آن‌ها همچنین خطاب به آن عده از اعضای دانشگاه امیرکبیر که قصد همراهی با این اعتصاب را ندارند، نوشتند: «در کنار سرکوبگران و قاتلان نایستید.»

نامه استادان سه دانشگاه

در همین حال، استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی در نامه‌های جداگانه‌ خواهان توقف حملات نیروهای امنیتی و یگان ویژه به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شدند.

در دانشگاه صنعتی اصفهان پنجاه استاد در نامه‌ای به ضرب و شتم دانشجویان مقابل رئیس این دانشگاه و همچنین بازداشت و تعلیق گسترده دانشجویان اعتراض کردند.

استادان دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن تاکید بر لزوم توقف فوری و بی‌قید و شرط حملات به دانشگاه‌ها و دانشجویان، گفتند که باید تعلیق دانشجویان نیز لغو شود.

در بخشی از این نامه نیز، استادان دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کردند که شماری از استادان این دانشگاه نیز مورد «تهدید» قرار گرفته‌اند.

بیش از ۸۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز جمعه ۲۷ آبان ماه یورش و ورود نیروهای امنیتی و یگان ویژه به داخل دانشگاه شیراز و همچنین حملات خشونت‌آمیز این نیروها به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را محکوم کردند.

آنها تاکید کردند که دلیل فشارها و بازداشت‌های دانشجویان به دست نیروهای امنیتی و تعلیق و احضار دانشجویان از سوی مدیران دانشگاه به دلیل اعتراضات و حمایت‌ دانشجویان از مردم است.

استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه خود تاکید کردند که باید احکام تعلق دانشجویان لغو و دانشجویان بازداشتی به سرعت آزاد شوند.

شماری از استادان دانشگاه بهشتی هم در نامه‌ای خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مردم و دانشجویان را محکوم کردند و خواستار توقف کامل ارعاب و تهدید دانشجویان و خانواده‌هایشان شدند.

استادان دانشگاه بهشتی نیز خواهان آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان، رفع تعلیق‌ها و توقف فوری اقدامات کمیته انضباطی علیه دانشجویان شدند. در نامه استادان دانشگاه بهشتی تاکید شده است که نیروهای امنیتی باید به طور کامل از این دانشگاه بهشتی خارج شوند.

طی روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان ماه همچنین دو دانشجو در تبریز و تهران کشته شده‌اند. در تبریز آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم رشته پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، و در شهرزیبای تهران نیز حمیدرضا روحی، دانشجوی عمران دانشگاه آزاد شهرقدس، شامگاه ۲۶ آبان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.


XS
SM
MD
LG