لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

عفو بین‌الملل امارات را به رساندن سلاح‌های آمریکایی به شبه‌نظامیان یمنی متهم کرد


خودروهای زرهی ائتلاف عربی در حمایت از دولت یمن
خودروهای زرهی ائتلاف عربی در حمایت از دولت یمن

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، با انتشار یک بیانیه، امارات متحده عربی را متهم کرد که جنگ‌افزارهای پیشرفته غربی را «بی‌محابا» به دست گروه‌های مختلف شبه‌نظامی در یمن می‌رساند.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز روز دوشنبه با انتشار یک گزارش تحقیقی گفت که عربستان و امارات، برخلاف تعهداتی که کرده‌اند، سلاح‌های آمریکایی را به جنگجویان مرتبط با القاعده، شبه‌نظامیان تندرو سلفی و دیگران داده‌اند.

در همین حال، ژنرال جوزف وُتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، روز سه‌شنبه با اشاره به گزارش سی‌ان‌ان، خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا خواستار بررسی این مسئله شد.

انتقاد تند عفو بین‌الملل از امارات متحده عربی

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه خود نوشته است که «نیروهای اماراتی میلیاردها دلار سلاح از کشورهای غربی و دیگران دریافت کرده‌اند و این سلاح‌ها را به شبه‌نظامیانی در یمن می‌رسانند که به هیچ کس پاسخگو نیستند و جنایات جنگی آنها هویدا است.»

بیانیه عفو بین‌الملل با استناد به «شواهد در دسترس همگان» می‌گوید که امارات متحده «تبدیل به مجرایی بزرگ» برای تحویل خودروهای زرهی، خمپاره‌اندازها و اسلحه پیشرفته به گروه‌های متهم به جنایت جنگی شده است.

به نوشته این نهاد حقوق بشری، تصاویر و ویدئوهای مختلف نشان می‌دهد که سلاح‌های پیشرفته سنگینی که تنها از سوی امارات متحده خریداری شده در دست نیروهایی چون «تیپ غول‌آسا» (قوات العمالقه) قرار داده شده است. گروه موسوم به «تیپ غول‌آسا» از گروه‌های سلفی به‌شدت محافظه‌کار است که در یمن با حوثی‌ها می‌جنگد.

عفو بین‌الملل تأکید می‌کند که «تکثیر این نیروهای جنگی برای شهروندان یمن فاجعه به‌ بار خواهد آورد، شهروندانی که تا الان هم هزار هزار کشته شده و میلیون‌ها نفرشان به خاطر جنگ در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.»

خبرگزاری رویترز در مورد این گزارش عفو بین‌الملل و گرفتن واکنش، با دفتر مطبوعاتی دولت امارات متحده تماس گرفته اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

پاتریک ویلکن، از مسئولان کنترل تسلیحات و حقوق بشر عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که تسلیحات آمریکایی و بریتانیایی به دست القاعده و داعشی‌ها و گروه‌های «بی‌مسئولیت» در یمن افتاده و خواستار توقف فروش جنگ‌افزار به ائتلاف عربی شد.

تحقیقات میدانی سی‌ان‌ان

در همین حال، گزارش دیگری در این مورد که روز دوشنبه از سوی سی‌ان‌ان بر اساس تحقیقات میدانی منتشر شده می‌گوید که تسلیحات آمریکایی فروخته‌شده به عربستان و امارات از طرق مختلف به دست حوثی‌های مورد حمایت ایران افتاده است.

این گزارش می‌نویسد که این امر این نگرانی را به‌ وجود آورده که فناوری حساس نظامی آمریکا به دست تهران بیفتد و تهدیدی جدید برای جان سربازان آمریکایی در دیگر مناطق جنگی شکل بدهد.

از سوی دیگر، تیمی از خبرنگاران سی‌ان‌ان در بندر حدیده یمن شاهد آن بوده‌اند که «تیپ غول‌آسا» چندین فروند خودروی زرهی ام‌آرای‌پی (مقاوم در برابر مین و حفاظت شده در برابر کمین) در اختیار دارد که حتی برچسب خرید آنها از کارخانه‌ای در شهر بومونت تکزاس و تحویل‌شان به ابوظبی هنوز کنده نشده است.

وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که کشورها برای انتقال سلاح آمریکایی به گروه‌های دیگر، قانوناً باید از ایالات متحده مجوز دریافت کنند اما چنین مجوزی به عربستان و امارات داده نشده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ژنرال جوزف وُتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، روز سه‌شنبه گفت ایالات متحده باید مشخص کند که آیا تجهیزات نظامی ساخت آمریکا در یمن به دست القاعده و شورشیان مورد حمایت ایران افتاده یا نه.

او خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «باید در این شرایط مشخص به این اتهامات توجهی دقیق‌تر بکنیم و بفهمیم که چه اتفاقی رخ داده است.»

در جنگ یمن که سه سال و نیم است ادامه دارد، عربستان و امارات به همراه چند کشور عربی دیگر با حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردارند مقابله می‌کنند. این درگیری منطقه‌ای وخیم‌ترین بحران انسانی حال حاضر در جهان را به‌ وجود آورده است.

منابع: رویترز، سی‌ان‌ان، آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG