لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

عفو بین‌الملل: حکومت ایران دارد بی‌رحمانه با زندگی «محمد نوری‌زاد» بازی می‌کند


محمد نوری‌زاد
محمد نوری‌زاد

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه دهم اردیبهشت حکومت ایران را به «شکنجه و آزار جنسی» و «بازی کردن با جان» محمد نوری‌زاد، فیلمساز و زندانی سیاسی منتقد رهبر جمهوری اسلامی، متهم کرد.

در گزارش این سازمان حقوق بشری آمده است سلامت محمد نوری‌زاد که از بیماری‌های زمینه‌ای نظیر ناراحتی قلبی و دیابت رنج می‌برد، به‌دلیل «شکنجه» و نیز «عدم دسترسی طولانی‌مدت به مراقبت‌های ویژه و کافی پزشکی» به خطر افتاده است.

عفو بین‌الملل همچنین از این‌که آقای نوری‌زاد «هدف شکنجه و دیگر رفتارهای بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز از جمله خشونت جنسی و تجویز اجباری مواد شیمیایی» قرار گرفته است، ابراز «وحشت» و «نگرانی» کرده است.

گزارش این نهاد حقوق بشری پس از آن منتشر می‌شود که خانواده آقای نوری‌زاد در روزهای گذشته از انتقال او به بیمارستان لقمان و تزریق مکرر «آمپول‌های نامعلوم» به این فعال سیاسی زندانی در اوین خبر دادند.

زینب نوری‌زاد، فرزند آقای نوری‌زاد، در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌گوید پدرش را به دلیل «بیهوشی» به بیمارستان لقمان منتقل کرده‌اند.

به‌گفته خانم نوری‌زاد، پدرش پس از به‌هوش آمدن متوجه شده که بیش از هشت آمپول به نقاط مختلف بدن او از جمله دستگاه تناسلی‌اش تزریق کرده‌اند.

آقای نوری‌زاد پس از انتقال به اوین در نامه‌ای به رئیس این زندان خواستار انتقال به پزشکی قانونی برای بررسی آمپول‌هایی شده که به او تزریق کرده‌اند. با این حال، مسئولان زندان از موافقت با درخواست او سر باز زده‌اند.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است که بی‌توجهی مسئولان منجر به این شده بود که محمد نوری‌زاد برای برآورده شدن خواسته‌هایش، به «خودزنی» متوسل شود.

محمد نوری‌زاد در نهم اردیبهشت ۱۳۹۹ با انتشار یک فایل صوتی از قصدش برای «خودکشی اعتراضی» خبر داده بود. او دلیل این تصمیم خود را آزار خانواده‌اش اعلام کرد. همان زمان نیز فاطمه ملکی، همسر او، به رادیو فردا گفته بود که آقای نوری‌زاد در زندان مشهد رگ خود را زده، اما نجات یافته است.

محمد نوری‌زاد همراه با ۱۳ نفر دیگر از امضاکنندگان نامه‌ای است که در آن خواسته شده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مقام خود استعفا دهد.

همه امضاکنندگان این نامه بازداشت و برخی از آن‌ها به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند. محمد نوری‌زاد به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به ایذه و سه سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شده است.

همسر محمد نوری‌زاد پیشتر در مصاحبه با رادیوفردا از افزایش فشار ماموران اطلاعاتی بر این زندانی سیاسی خبر داده و گفته بود: «افرادی از اطلاعات گفته‌اند که بله شرمنده هستیم ولی شما باید حداقل تا انتخابات در زندان باشید و ساکت هم باشید.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG