لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

عفو بین‌الملل: مجازات اعدام برای نوشیدن الکل نمایش بیرحمی مطلق نظام قضایی ایران است


سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۰ تیرماه اعدام یک مرد ۵۵ ساله در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام نوشیدن الکل را نمونه‌ای از «بی رحمی و غیر انسانی بودن» نظام قضایی جمهوری اسلامی دانسته است.

دایانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در سازمان عفو بین‌المل در بیانیه ای گفته است: مقام‌های ایران بار دیگر با اعدام مردی به سادگی به خاطر نوشیدن الکل، بیرحمی مطلق و عریان و غیر انسانی بودن نظام قضایی خود را به نمایش گذاشتند.

دایانا الطحاوی اضافه کرده است، قربانی آخرین فردی است که در زندان وکیل آباد اعدام می‌شود، زندانی که مکان اعدام‌های دسته‌جمعی و نمایش طنز تلخ تحقیر جان انسان است.

عفو بین الملل از استفاده مکرر از مجازات اعدام در ایران ابراز تاسف کرده است.

این نهاد بین المللی همچنین تاکید کرده است هیچ توجیهی برای مجازات اعدام وجود ندارد، مجازاتی که بی‌رحمانه٬ غیرانسانی و تحقیرآمیز است.

عفو بین الملل بار دیگر خواستار لغو این مجازات در ایران شده است.

به گزارش در شبکه‌های اجتماعی، مرتضی جمالی نام فردی است که در زندان مشهد به اتهام نوشیدن الکل اعدام شده است. او ۵۵ ساله بود و دو فرزند داشت.

در پی واکنش منفی گسترده در شبکه‌های اجتماعی، اداره کل دادگستری استان خراسان رضوی روز جمعه در اطلاعیه‌ای از صدور و اجرای حکم اعدام برای یک نفر به اتهام نوشیدن مشروب در مشهد دفاع کرد.

در این اطلاعیه که روز جمعه، ۲۰ تیر، در رسانه‌های داخل ایران منتشر شد آمده است که این فرد حدفاصل سال‌های ۸۶ تا ۹۷، بارها به اتهام نوشیدن و نگهداری مشروب بازداشت شده است.

پیش از این حسین حبیبی شهری، وکیل این زندانی، گفته بود موکلش به اتهام «شرب خمر برای ششمین بار» به اعدام محکوم شده و حکم او روز ۱۸ تیرماه در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

بر اساس ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است».

دادگستری استان خراسان رضوی در دفاع از اقدام خود نوشته است که این فرد آخرین بار در سال ۹۷ «در حالی که مست بوده» و در حال رانندگی با موتورسیکلت بازداشت شده است.

دادگستری استان خراسان رضوی در دفاع از اقدام خود نوشته است که این فرد آخرین بار در سال ۹۷ «در حالی که مست بوده» و در حال رانندگی با موتورسیکلت بازداشت شده است.

عفو بین الملل در گزارش سال ۲۰۱۹ خود اعلام کرد، پس از چین٬ ایران با ۲۵۱ اعدام در رتبه دوم قرار گرفته و مسئول بیش از یک‌سوم اعدام‌های ثبت‌شده در جهان است.

XS
SM
MD
LG