لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

عفو بین الملل خواستار آزادی فوری فرهاد میثمی شد


فرهاد میثمی در نهم مرداد به دلیل حمایت از کمپین علیه حجاب اجباری بازداشت شده است.
فرهاد میثمی در نهم مرداد به دلیل حمایت از کمپین علیه حجاب اجباری بازداشت شده است.

عفو بین الملل ۲۴ اکتبر ، دوم آبان، خواستار آزادی بدون قید و شرط فرهاد میثمی، فعال مدنی و پزشک ۴۸ ساله، شده است.

عفو بین الملل می‌گوید، فرهاد میثمی برخلاف میل خود در بهداری زندان نگهداری می شود و برای پایان دادن به اعتصاب غذا تحت فشار قرار دارد.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشری تصریح کرده است، فرهاد میثمی که در نهم مرداد به دلیل حمایت از کمپین علیه حجاب اجباری بازداشت شده است، از یک ماه پیش از بند چهار با خشونت به بهداری اوین منتقل شده است و برخلاف میلش به او سرم وصل شده است.

یک منبع مطلع به عفو بین الملل گفته است، مسئولان زندان به فرهاد میثمی گفته اند تا زمانی که به اعتصاب غذای خود پایان ندهد در بهداری زندان خواهد ماند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین الملل در این زمینه گفته است: تنها «جرم» فرهاد میثمی حرف زدن علیه قانون تبعیض آمیز حجاب اجباری است . او یک زندان عقیدتی است که اصلا نمی بایست بازداشت می‌شد.

فیلیپ لوتر تصریح کرده است: مقام های جمهوری اسلامی به جای این که فرهاد میثمی را در انفرادی بهداری زندان نگهداری کنند و با سلامتی او بازی کنند، می بایست او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

به گفته خانواده آقای میثمی، وی در اعتراض به بازداشت و «اتهامات ناعادلانه» نزدیک به سه ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

صدیقه پیش نماز، مادر آقای میثمی، پیشتر به رادیو فردا گفته بود که دلیل بازداشت پسرش داشتن تعدادی نشان سینه بوده که روی آنها نوشته شده بود «من به حجاب اجباری اعتراض دارم».

گفته می شود که فرهاد میثمی از روز ۱۷ شهریور ماه اعتصاب خود را به اعتصاب غذای «خشک» تبدیل کرده است.

اتهامات فرهاد میثمی «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اشاعه و ترویج بی‌حجابی» عنوان شده است.

با استفاده از گزارش عفو بین الملل و رادیو فردا؛ خ.
XS
SM
MD
LG