لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۶

عفو بین‌الملل خواستار توقف استفاده از سلاح‌ جنگی علیه معترضان در خوزستان شد


سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در بیانیه‌ای با اشاره به کشته شدن هشت نفر در اعتراض‌های اخیر خوزستان از مقامات ایرانی خواست تا استفاده از سلاح‌ و زور علیه معترضان را متوقف کنند.

در این بیانیه که روز جمعه، یکم مرداد، منتشر شد، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات اخیر نیروهای امنیتی و نظامی در چند شهر خوزستان که منجر به کشته شدن دست‌کم ۸ نفر از جمله یک نوجوان شده خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان و محافظت از زندانیان در مقابل شکنجه و بدرفتاری شده است.

در این بیانیه دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل، استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان غیرمسلح را تهدیدی جدی علیه جان این افراد و نقض شدید تعهدات جمهوری اسلامی در حفاظت از جان انسان‌ها توصیف کرده است.

خانم الطحاوی اقداماتی چون تیراندازی، استفاده از گاز اشک‌آور و بازداشت معترضان را در اعتراض‌های اخیر «هولناک» و «غیرقانونی» خوانده و آن را یادآور اقدامات جمهوری اسلامی در برخورد با معترضان آبان ۹۸ دانسته که تاکنون هیچ مقامی درباره آنها پاسخگو نبوده است.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه این بیانیه همچنین خواستار پایان دادن به اختلال و قطعی کامل اینترنت در خوزستان شده و از مقامات ایران خواسته تا اطمینان بدهند که آسیب‌دیدگان بدون ترس از بازداشت خودسرانه می‌توانند از خدمات درمانی در بیمارستان‌ها استفاده کنند.

در همین رابطه سازمان دیدبان حقوق بشر نیز روز پنج‌شنبه، ۳۱ تیر، در بیانیه‌ای با انتقاد از شدت عمل نیروهای نظامی و امنیتی علیه معترضان در خوزستان از مقامات ایران خواست تا درباره مرگ حداقل سه معترض تحقیق کنند و مسببان این حملات را مورد بازخواست قرار دهند.

این سازمان نیز همچون عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی فوری دولت به مشکل جدی کم‌آبی در کشور شده‌ است.

به دنبال بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران از جمله خوزستان که دسترسی به آب آشامیدنی را برای شهروندان با دشواری‌های زیادی همراه کرده، همچنین وضعیت کشاورزی و دامداری و در کل معیشت خانوارهای این مناطق را با خطرات جدی مواجه کرده، شهرهای مختلف استان خوزستان در هفته گذشته شاهد اعتراض‌های مردمی بوده است.

این اعتراض‌های شبانه ابتدا از شهرهای شرقی خوزستان آغاز و در ادامه به سایر شهرها و حتی استان‌ها کشیده شد.

منابع غیر رسمی و مردمی تاکنون کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن و بازداشت تعدادی از شهروندان را گزارش داده‌اند.

مقام‌های رسمی و رسانه‌های داخلی تاکنون فقط خبر کشته‌ شدن دو جوان معترض را تأیید کرده‌ و تاکنون آماری از تعداد زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان ارائه نداده‌اند.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها این اعتراض ها را به «اغتشاشگران» نسبت داده‌ و تلاش کرده‌اند آن را ناشی از «تحرکات براندازان» و گروه‌های مخالف نظام اعلام کنند.

تاکنون شخصیت‌ها و نهادهای حقوق بشری، سیاسی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی بسیاری عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی علیه معترضان در خوزستان را محکوم کرده‌ و خواستار رسیدگی به خواست معترضان در خصوص مشکلات کم‌آبی در این استان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG