لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

دو سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر خواستار آزادی نسرین ستوده شدند


عفو بین الملل می‌گوید، نسرین ستوده زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر در ایران کرد‌ه‌است.
عفو بین الملل می‌گوید، نسرین ستوده زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر در ایران کرد‌ه‌است.

عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در بیانیه‌های جداگانه‌ای از بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری او شده‌ا‌ند.

گزارش‌ها حاکی است که نسرین ستوده روز چهارشنبه در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شده‌است.

رضا خندان همسر خانم ستوده در گفت وگو با رادیو فردا دلیل بازداشت این فعال حقوق بشر را اجرای حکم پنج سال زندان وی دانسته است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل در این باره گفته است: نسرین ستوده زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر در ایران کرد‌ه‌است. جوایز بین‌المللی به او اعطا شده است، اما به خاطر شجاعتش هزینه‌های سنگینی مانند سه سال حبس پرداخته است. بازداشت او تازه ترین نمونه از تلاش‌های مخرب مقامات ایران برای جلوگیری از فعالیت‌های مهم او به عنوان یک وکیل است.

مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل اضافه کرده است: ما از مقام های ایران می خواهیم فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده را آزاد کنند. هرگونه اقدامی غیر از این می بایست از سوی جامعه بین المللی محکوم شود.

دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده شده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر، گفته است:نسرین ستوده یک قهرمان حقوق بشری است که به خاطر دفاع خستگی‌ناپذیرش از حقوق شهروندان می بایست تشویق شود، نه این که پشت میله‌های زندان باشد.

رضا خندان در گفت‌وگو با رادیو فردا این‌گونه توضیح داد که بازداشت همسرش«کاملاً بی‌مقدمه» انجام شده‌است.

به گفته همسر نسرین ستوده، مأموران حکم جلبی در دست داشته‌اند که «ظاهراً بر اساس یک حکم پنج‌ساله‌ای که قبلاً دادگاه انقلاب برای او صادر کرده، صادر شده است.»

نسرین ستوده همواره از رویکرد قوه قضاییه در قبال حقوق شهروندان در ایران انتقاد کرده است و اخیر نیز به اعلام فهرست وکلای «مورد اعتماد» رئیس قوه قضائیه برای وکالت پرونده‌های سیاسی و امنیتی اعتراض کرده بود.

خانم ستوده تأکید کرده که معرفی این فهرست از وکلا «حق دفاع نیم‌بند متهمان سیاسی و امنیتی را از بین می‌برد و متهم را در فضایی مملو از رعب و وحشت و بدون دفاع در چنبره نهادهای امنیتی رها می‌کند».

پیش از آن، در اسفندماه ۹۶، در جریان حرکت اعتراضی شماری از زنان و دختران علیه حجاب اجباری که شامل برداشتن روسری در معابر عمومی و آویختن آن بر سر چوب بود، نسرین ستوده به عنوان وکیل شاپرک شجری‌زاده، یکی از این معترضان حجاب، در گفت‌وگو با رادیو فردا با تأیید این موارد، در زمینه اعمال خشونت علیه این افراد هشدار داد.

نسرین ستوده ۱۳ شهریور ماه ۸۹ بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

خانم ستوده پس از حدود سه سال زندان و طی بیش از نیمی از محکومیتش در روز ۲۷ شهریور ماه ۹۲ آزاد شد.

با استفاده از گزارش های عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG