لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

تظاهرات در آبدانان در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی؛ چندین معترض با شلیک نیروهای حکومتی زخمی شدند


جمعی از مردم شهر آبدانان، در استان ایلام، شامگاه پنج‌شنبه پس از مراسم هفتم بامشاد سلیمان‌خانی و در اعتراض به مرگ مشکوک این دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه ایلام، به خیابان‌‌ آمده و شعارهای ضد حکومتی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه» سردادند. شماری از مردم معترض در جریان این تظاهرات با شلیک نیروهای امنیتی و یگان ویژه به شدت زخمی شدند.

طبق ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی معترضان در جریان تظاهرات پنج‌شنبه شب آبدانان شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه» کردند.
معترضان همچنین با بر افروختن آتش برخی از خیابان‌های آبدانان را بستند و در ادامه شعارهایی چون «جمهوری بچه‌کش، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «آبدانانی با غیرت، حمایت حمایت» سردادند.

حساب توییتری «صدای شهریور» که اعتراضات در مناطق مختلف ایران را پوشش می‌دهد، ساعاتی قبل از تظاهرات شبانه مردم آبدانان، گزارش داده که روز پنج‌شنبه یازدهم خرداد ماه «مراسم هفتم قتل حکومتی بامشاد سلیمان‌خانی، که بعد از تهدیدهای مداوم توسط نهادهای حکومتی در اثر ضرب و شتم به قتل رسید، در آبدانان با حضور گسترده مردم» برگزار شد.

در همین حال سایت حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار ویدیوهایی از یورش نیروهای امنیتی و یگان ویژه به مردم معترض آبدانان که صدای شلیک گلوله نیز در آن شنیده می‌شود، گزارش داد که «نیروهای سرکوب حکومتی به روی مردم در آبدانان آتش گشودند.» این نیروها در یورش به مردم معترض آبدانان، اقدام به شلیک گلوله جنگی، شلیک به سلاح ساچمه‌زن و پرتاب گاز اشک آور کرد‌ند.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد شماری از مردم معترض آبدانان در جریان تظاهرات شامگاه پنج‌شنبه مورد اصابت سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و به شدت زخمی شده‌اند.

ده‌ها نیروی امنیتی و خودروهای یگان ویژه در ساعت‌های پایانی پنج‌شنبه شب در میدان اصلی شهر آبدانان و خیابان‌های مختلف این شهر مستقر شده‌اند با این حال مردم معترض نیز در محله‌های مختلف این شهر به اعتراضات خود ادامه داده‌اند.

ویدیوهایی که پیش از آغاز تظاهرات شامگاه پنج‌شنبه آبدانان منتشر شده است نشان می‌دهد که جمع گسترده‌ای از مردم و جوانان روز پنج‌شنبه در مراسم هفتم بامشاد سلیمان‌خانی در آرامستان آبدانان شرکت کرده بودند.

عیسی بازیار، فعال مدنی اهل آبدانان که سال‌ها در حوزه پاکسازی میادین مین در ایران فعالیت می‌کرد و اکنون در خارج ایران سکونت دارد، روز یکشنبه هفتم خرداد ماه در صفحه توییتر خود خبر داده بود که «بامشاد سلیمان‌خانی جوان دانشجوی آبدانانی روز چهارشنبه سوم خرداد باعلائم کتک و جای آتش سیگار روی دست به خانه برمی‌گردد و همان شب بر اثر شدت جراحات به کما رفته و مرگ او روز هفتم خرداد توسط پزشکان» اعلام شده است.

این فعال مدنی همان روز افزود: «بامشاد سلیمان‌خانی جوان معترض با گرایشات سیاسی بود که بارها توسط نیروهای امنیتی اخطار شدید گرفته بود.»

عیسی بازیار همچنین تاکید کرده بود که «خانواده سلیمان‌خانی از خانواده‌های روشنفکر شهر آبدانان هستند که از طرف نیروهای امنیتی به طور جدی در مورد اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن این خبر تهدید شده‌اند.»

دانشگاه ایلام نیز یک روز بعد، در هشتم خرداد ماه، طی اطلاعیه‌ای «درگذشت بامشاد سليمان‌خانی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک» این دانشگاه را تسلیت گفت اما اشاره‌ای به جزئیات و نحوه جان باختن این دانشجو نکرد.

مقام‌های قضائی و انتظامی شهر آبدانان و استان ایلام تا آغاز اعتصاب شماری از کسبه آبدانان، حضور گسترده مردم آبدانان در هفتم این جوان دانشجو، و آغاز تظاهرات شبانه در آبدانان حاضر به ارائه هیچ توضیحی درباره نحوه جان باختن بامشاد سلیمان‌خانی نشدند.

با این حال شامگاه پنج‌شنبه یازدهم خرداد ماه پس از آغاز اعتراضات در آبدانان، عمران علی‌محمد رئیس کل دادگستری استان ایلام در اظهاراتی که از سوی خبرگزاری‌ تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد، ادعا کرد که بامشاد سلیمان‌خانی در اثر «خودکشی» جان باخته است.

رئیس کل دادگستری ایلام گفت: «بامشاد سلیمان‌خانی جوان ۲۱ ساله آبدانانی که در شهرستان دهلران اقامت داشته بنا بر انگیزه شخصی اقدام به خودکشی با مصرف قرص کرده که پس از اعزام به مرکز استان نهایتا در بیمارستان رازی ایلام فوت کرده» است.

عمران علی‌محمد «اعمال فشار» و «احضار» این دانشجو را رد کرد و افزود که او «از سوی هیچ یک از دستگاه‌ها و نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی و دستگاه قضایی استان ایلام متهم یا احضار نشده است.»

اظهارات رئیس دادگستری ایلامی درباره عدم احضار و اعمال فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر «بامشاد سلیمان‌خانی» در حالی بیان شده است که در جریان اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی، شماری زیادی از دانشجویان بازداشت شدند.

در جریان تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها نیز بارها دانشجویان مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند و بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر بیش از ۷۵۰ دانشجو به دست نیروهای امنیتی، عمدتا به روش ربایش همراه با ضرب و جرح در خیابان‌های اطراف دانشگاه، بازداشت شدند.

همچنین بسیاری از دانشجویان در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و نیروهای حراست از طریق «تماس تلفنی» احضار شده‌اند و بنابر گزارش‌های متعدد تشکل‌های دانشجویی از جمله شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در بسیاری موارد دانشجویان معترض مورد «تهدید و آزار» و در مواری حمله و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند یا چون «دنیا فرهادی» در اهواز در بیرون از دانشگاه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG