لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

«اینشتین» دیگری در راه است؟


سابرینا گنزالس پاسترسکی
سابرینا گنزالس پاسترسکی

به نوشته فیگارو، سابرینا گنزالس پاسترسکی تنها ۱۴ سال داشت که به تنهایی یک هواپیمای تک موتوره ساخت و با آن بر فراز دریاچه میشیگان پرواز کرد. حالا او در سن ۲۳ سالگی، نامزد دریافت دکترای فیزیک از دانشگاه هاروارد است.

سابرینا ستاره تازه دنیای فیزیک است. فیزیکدانان برجسته‌ای چون استیون هاوکینگ به مقالات وی ارجاع داده اند. بعضی‌ تا آن حد جلو رفته‌اند که به وی لقب اینشتین تازه داده اند. او به طور مشخص به مطالعه سیاه‌چاله‌ها و مسئله زمان و فضا با تاکید بر گرانش در کوانتم فیزیک علاقه دارد.

سابرینا پاسترسکی در یک خانواده کوبایی آمریکایی در سال ۱۹۹۳ در شهر شیکاگو متولد شد. او در سال ۲۰۱۰ دیپلم دبیرستانش را گرفت و سپس به دانشگاه ام. آی. تی رفت. او دوره کارشناسی را در این دانشگاه با بالاترین معدل ممکن در سه سال به اتمام رساند و سپس برای دریافت مدرک دکترا به دانشگاه هاروارد دعوت شد. دانشگاه به او اختیار تام داده است که بدون دخالت اساتید یا مسئولین دانشگاه به طور آزاد به تحقیق بپردازد.

خانم پاسترسکی در سال ۲۰۱۵ توسط مجله فوربس به عنوان یکی از سی فرد برتر زیر سی سال که مسیر دنیا را تغییر خواهند داد، انتخاب شد. این درحالی است که دانشگاه‌ام آی تی هم در سال ۲۰۱۲ او را به عنوان یکی از سی دانشمند برتر زیر سی سال در آمریکا انتخاب کرده بود.

سابرینا در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد. به گزارش یاهو، او از تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کند. اما در وب سایتش (فیزیکسگرل)‌ می‌توانید فهرست بلند بالایی از موفقیت‌هایش را ببنید. او می‌گوید که عادت به شکستن مرزها، او را به سمت فیزیک کشانده است. او دوست پسر ندارد، الکل نمی‌نوشد و سیگار نمی‌کشد. او در ایمیلی به یاهو گفته است که ترجیح می‌دهد ذهن متمرکزی داشته باشد و در راه رسیدن به آنچه می‌خواهد تلاش کند.

خانم پاسترسکی صدها هزار دلار جایزه از سوی موسسه هرتز، بنیاد اسمتسونین و همینطور بنیاد علم آمریکا دریافت کرده است. جف بیزوس موسس و رئیس آمازون هم گفته است که هر زمان که اراده کند، در گروه هوا و فضای آمازون شغلی برای وی خالی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG