لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

محموله جدید میعانات گازی ایران به ونزوئلا رسید


تصویری آرشیوی از یک نفتکش ایرانی در سواحل ونزوئلا
تصویری آرشیوی از یک نفتکش ایرانی در سواحل ونزوئلا

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۴ آبان گزارش داد که یک محموله ۲.۱ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران اخیرا به ونزوئلا رسیده و انتظار می‌رود این محموله روز چهارشنبه هفته جاری تخلیه شود.

اولین محموله معانات گازی ایران به همین میزان ماه گذشته به ونزوئلا رسید.

طبق توافق دو کشور، ایران میعانات گازی را با نفت فوق سنگین ونزوئلا معاوضه می‌کند. میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران قیمت است که ونزوئلا آن را با نفت فوق سنگین و ارزان‌قیمت خود مخلوط و رقیق می‌کند تا هم قابل بارگیری به تانکرهای نفتی و ارسال آن به بازارهای بین‌المللی باشد و هم در پالایشگا‌ه‌های داخلی مورد استفاده قرار بگیرد.

ایران نیز در ازای میعانات گازی، محموله نفتی از ونزوئلا دریافت می‌کند. اما دقیقا معلوم نیست ایران از بابت این عملیات چه سودی می‌برد و محموله‌های دریافتی از ونزوئلا را کجا به فروش می‌رساند.

تنها چین مشتری نفتی ونزوئلا و ایران است، اما طبق آمارهای گمرک چین، هیچ محموله‌ای را مستقیما از این دو کشور دریافت نمی‌کند. ایران نفت خود را تحت نام نفت دیگر کشورها و با استفاده از واسطه‌ها راهی چین می‌کند.

به رغم کمک ایران به ونزوئلا برای صادرات نفت خود از ماه گذشته، داده‌های شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت ونزوئلا در ماه سپتامبر نه تنها افزایشی نداشته، بلکه ۳۴ درصد نیز کاهش یافته و به ۴۱۴ هزار بشکه در روز رسیده که ۳۴ درصد کمتر از ماه اوت بوده است.

اولین محموله میعانات گازی ایران اواخر ماه سپتامبر با تانکر ایرانی «دینو» به ونزوئلا رسید و دومین محموله هم دوشنبه هفته جاری با تانکر «دورِنا» به این کشور رسیده است.

نفتکش‌های ایرانی بعد از تخلیه میعانات گازی، نفت ونزوئلا را بار کرده و راهی بازارهای آسیایی می‌کنند.

معمای صادرات نفت ایران

سازمان پرنفوذ «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در آمریکا اخیرا گزارشی بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته، روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چین، ۱۳۷ هزار بشکه به سوریه، ۲۵ هزار بشکه به امارات، بیش از ۶۹ هزار بشکه به ونزوئلا و ۱۶۶ هزار بشکه به مقاصد نامعلوم ارسال کرده است.

بدین ترتیب، ایران روزانه نزدیک ۱ میلیون بشکه در ماه سپتامبر نفت راهی بازارها کرده، اما دقیقا مشخص نیست چه میزان از این نفت به فروش رفته و آیا سوریه از بابت تحویل نفت ایران پولی پرداخت می‌کند یا نه.

صادرات نفت ایران به سوریه در ماه گذشته نسبت به ماه اوت ۵۵ درصد افزایش یافته و نسبت به ماه ژوئیه بیش از ۷ برابر شده است.

بانک مرکزی ایران سوم آذر ماه گزارش داد که در بهار امسال صادرات نفت، میعانات گازی، محصولات نفتی و گاز کشور از لحاظ ارزشی ۲.۲ برابر شده و به ۸ میلیارد دلار رسیده است. با توجه به رشد ۲.۵ برابری قیمت نفت در بهار امسال نسبت به بهار ۹۹ چنین رشدی بعید به نظر نمی‌رسد.

با این حال، بر اساس داده‌های خزانه‌داری کل در ایران، در بودجه سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی صادرات بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان نفت خام در نظر گرفته شده بود، اما در عمل تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان، یعنی سه درصد آنچه که در بودجه لحاظ شده بود تحقق یافته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، گمرک چین، اتحاد علیه ایران هسته‌ای و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG