لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

رکورد گرما در قطب جنوب و هشدار دانشمندان در مورد گرمایش بیشتر


تا قبل از پنجشنبه بالاترین دمای ثبت شده در قطب جنوب ۱۷.۵ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه مارس ۲۰۱۵ بود
تا قبل از پنجشنبه بالاترین دمای ثبت شده در قطب جنوب ۱۷.۵ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه مارس ۲۰۱۵ بود

روز پنجشنبه ۱۷ بهمن رکورد درجه حرارت در قطب جنوب شکسته شد. دماسنج‌های پایگاه هواشناسی اسپرانسا در جوار شبه جزیره ترینیتی دمای ۱۸.۳ درجه را ثبت کردند که تقریبا یک درجه سانتی‌گراد از رکورد قبلی بالاتر است.

اداره هواشناسی آرژانتین اعلام کرد که این بالاترین دمای منطقه از سال ۱۹۶۱ است که اندازه‌گیری درجه حرارت قطب جنوب آغاز شد.

تا قبل از پنجشنبه بالاترین دمای ثبت شده در قطب جنوب ۱۷.۵ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه مارس ۲۰۱۵ بود.

کارشناسان یادآوری می‌کنند که قطب جنوب شاهد شدیدترین ميزان افزایش دما در کل کره زمین است و تحت تاثیر گرمایش زمین دمای این مناطق طی ۵۰ سال اخیر حدود ۵ درجه افزایش یافته است.

تاکنون گرمترین سال ثبت شده در قطب جنوب سال ۲۰۱۶ بود.

داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی در قطب جنوب نشان می‌دهند که گرمایش این منطقه در روزهای اخیر موردی یا تصادفی نبوده است. طبق این داده‌ها دمای نقاط مختلف قطب جنوب در یک هفته‌ای که از ماه فوریه می‌گذرد به طور متوسط بین یک تا چهار درجه بالاتر از دمای معمول در این فصل بوده است.

موضوع دیگری که باعث نگرانی دانشمندان شده ذوب شدن شدید لایه‌های یخ در این مناطق است که پژوهش‌های عملی نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۸ شتاب زیادی گرفته. همزمان با گرم شدن قطب جنوب بخش وسیع‌تری از توده‌های یخ دوب می‌شوند که از عوامل اصلی بالا آمدن سطح آب دریاهای جهان است.

کارشناسان هواشناسی می‌گویند یکی از دلایل اصلی افزایش دمای قطب جنوب وزش بادهای گرم همراه با افزایش فشار توده هوا در این مناطق است که معمولا از سرما می‌کاهد.

به نظر می‌رسد که روند افزایش دمای کره زمین ادامه دارد. سال جاری میلادی که کمتر از ۴۰ روز از آغاز آن می‌گذرد شاهد پدیده‌های جوی شدیدی بوده است. ماه ژانویه امسال گرمترین ژانویه ثبت شده در تاریخ است و درجه حرارت در بسیاری از نقاط اروپا و آسیا رکوردهای سابق را شکست.

درجه حرارت در شرق اروپا و روسیه نیز در ماه ژانویه حدود ۱۲ درجه از دمای معمول در این فصل سال بالاتر رفت.

با استفاده از گزارش‌های واشینگتن‌پست و نیوزویک؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG