لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

نگرانی‌ پژوهشگران از مرگ تقریبا تمام جوجه‌‌پنگوئن‌های آدلی در جنوبگان


در این تصویر یک پنگوئن آدلی در ژانویه ۲۰۱۰
در این تصویر یک پنگوئن آدلی در ژانویه ۲۰۱۰

نگرانی‌ها میان پژوهشگران و زیست‌شناسان در مورد مرگ تقریبا تمامی جوجه‌های پنگوئن‌های «آدلی» در «سرزمین جنوبی» افزایش یافته‌است؛ آن‌چه محققان «رخدادی فاجعه‌بار» توصیف کرده‌اند.

«بنیاد جهانی طبیعت»، ۲۲ مهر ماه، در گزارشی تائید کرده مرگ تقریبان تمامی جوجه‌پنگوئن‌ها به این دلیل رخ داده‌است که حجم بی‌سابقه‌ای از «یخ‌دریا» سبب شده والدین آن‌ها برای یافتن غذا مجبور شدند به مناطقی به‌مراتب دورتر سفر کنند.

یخ‌دریا، آب منجمد دریا است و چون چگالی یخ از آب کم‌تر است بر سطح اقیانوس باقی می‌ماند. سرزمین جنوبی در برگیرنده خشکی، یخ و آب در جنوبگان و نیز قطب جنوب است. پنگوئن‌های آدلی، گونه‌ای از پنگوئن‌ها هستند که در سال ۱۸۴۰ کشف شدند. این پنگوئن‌ها تنها ساکن جنوبگان هستند. نکته اما اینجاست که از نظر وضعیت بقا آن‌ها تا چندی پیش در رده‌بندی «ال‌سی» به معنی «کم‌ترین نگرانی» قرار داشتند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد آخرین باری که والدین پنگوئن‌ها از سفر طولانی یافتن خوراک برگشته‌اند، تنها دو جوجه‌پنگوئن زنده در انتظارها آن‌ها بودند.

پژوهشگران گفته‌اند این واقعه در تابستان سپری‌شده رخ داده و طی ۴۰ سال گذشته تنها یک بار دیگر شبیه آن سابقه داشته‌است.

اما مشکل تنها مرگ جوجه‌پنگوئن‌ها نیست، چراکه پنگوئن دیگری که برای مراقبت از جوجه‌ها می‌ماند نیز با سوءتغذیه روبه‌رو شده‌است.

راب دواین، مدیر بخش پژوهشی بنیاد جهانی طبیعت، گفته است «هرچند تاثیر این واقعه فاجعه‌بار را اکنون تنها در میان پنگوئن‌های آدلی می‌توان دید، اما برآوردها نشان می‌دهد جنوبگان در حال گرم شدن است، در نتیجه با چالش دیگری در درازمدت رویارو خواهیم بود».

کارشناسان می‌گویند میزان یخ‌های قطبی هر سال در نوسان است، اما تغییرات آب‌وهوایی سبب شده که این نوسان‌ها روند شدیدی در پی گیرند.

بنیاد جهانی طبیعت از کشورهایی که قرار است این هفته در استرالیا برای تائید یک منطقه دریایی ِ تحت حمایتِ تازه گرد هم آیند، خواسته است برای حمایت از پنگوئن‌ها و گونه‌های دیگر چاره‌ای بیاندیشند.

XS
SM
MD
LG