لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

گوترش: هر حمله‌ای به تأسیسات هسته‌ای اقدامی انتحاری است


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در پی بمباران دوباره تاسیسات بزرگ اوکراین در جنوب این کشور هشدار داد که هر حمله‌ای به یک تاسیسات هسته‌ای عملی «انتحاری» است.

مسکو و کی‌یف یکدیگر را مسئول تازه‌ترین حمله به تاسیسات زاپوریژیا می‌دانند. زاپوریژیا که بزرگ‌ترین تاسیسات هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود در همان روزهای ابتدایی جنگ اوکراین به دست نیروهای روسی افتاد.

درگیری‌های روز جمعه در این تاسیسات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را واداشت که نسبت به وقوع «یک فاجعه هسته‌ای» هشدار بدهد.

آنتونیو گوترش در یک نشست خبری در توکیو بدون اشاره که کدام یک از طرفین جنگ مسئول این حملات هستند، آن را محکوم کرد.

وی اظهار داشت: «ما از اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایجاد شرایطی با ثبات در آن نیروگاه حمایت می‌کنیم.»

اوکراین می‌گوید که حملات روسیه صدمات شدیدی به نیروگاه زاپوریژیا وارد آورده به طوری که خط فشار‌ قوی این نیروگاه قطع شده و بدون برق نیز امکان خنک نگه داشتن استخرهای ذخیره ۲۰ هزار سوخت هسته‌ای در این نیروگاه وجود ندارد و از این رو در صورت ادامه قطعی برق، یک فاجعه هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد.

از سویی کرملین نیز نیروهای اوکراینی را مسئول حمله به این نیروگاه خوانده و آنها را به «تروریسم هسته‌ای» متهم کرده است.

آقای گوترش افزود: «هر حمله‌ای به یک تاسیسات هسته‌ای در حکم اقدامی انتحاری است. امیدوارم که این جملات پایان یابد و همچنین امیدوارم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به این تاسیسات دسترسی داشته باشد.»

اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد پس از بازدید آخر هفته او از هیروشیما بیان شد، جایی که او در آن به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد نخستین حمله هسته‌ای سخنرانی کرد.

آقای گوترش روز شنبه در این شهر هشدار داده بود که «بشریت با یک تفنگ پر بازی می‌کند» و بحران‌های بالقوه هسته‌ای در سراسر جهان گسترش می‌یابد، از اوکراین گرفته تا خاورمیانه و شبه‌جزیره کره.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین یک هفته پیش نیز در نیویورک و در جریان کنفرانس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نسبت به وحشت‌آفرینی تسلیحات هسته‌ای هشدار داد و این هشدار را روز دوشنبه نیز تکرار کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG