لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

دبیر ارشد آسوشیتدپرس خواستار تحقیق در مورد حمله هوایی اسرائیل به ساختمان رسانه‌ها شد


انهدام برج الجلاء در غزه در پی حمله هوایی اسرائیل
انهدام برج الجلاء در غزه در پی حمله هوایی اسرائیل

دبیر ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در مورد حمله روز ۲۵ اردیبهشت اسرائیل به محل استقرار شماری از رسانه‌های بین‌المللی در غزه شد.

سالی بازبی، دبیر اجرایی آسوشیتدپرس، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با بیان این‌که «مردم مستحق دانستن واقعیت‌ها هستند»، گفت که دولت اسرائیل هنوز شواهد روشن و قانع‌کننده‌ای در حمایت از حمله هوایی خود به برج ۱۲ طبقه «الجلاء» در غزه ارائه نکرده است.

ساختمانی که مقر رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس در غزه بود، روز شنبه با حمله هوایی ارتش اسرائیل به کلی ویران شد. یک ساعت پیش از حمله، ارتش اسرائیل طی تماس تلفنی به ساکنان این ساختمان ۱۲ طبقه که شماری واحد مسکونی نیز در آن قرار دارد، درباره تخلیه محل هشدار داده بود.

پس از این هشدار، ساکنان منازل و خبرنگاران حاضر در ساختمان بلافاصله اقدام به جمع‌آوری وسایل شخصی و تجهیزات حرفه‌ای به‌ویژه دوربین‌ها کردند و سپس از آن‌جا خارج شدند.

مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که شبه‌نظامیان حماس از ساختمان الجلاء برای توسعه سلاح و اداره اطلاعات نظامی استفاده می‌کردند.

دبیر ارشد آسوشیتدپرس با اشاره به فعالیت دفتر این خبرگزاری در برج الجلاء در ۱۵ سال گذشته افزود که هیچ‌گاه نشانه یا اطلاعاتی مبنی‌بر حضور احتمالی نیروهای حماس در این ساختمان دریافت نکرده بود.

خانم بازبی تصریح کرد:‌ «ما در موقعیت درگیری قرار داریم. و در این درگیری بی‌طرف هستیم. شنیدیم که اسرائیلی‌ها می‌گویند شواهدی در اختیار دارند اما ما از این شواهد بی‌اطلاعیم».

جاناتان کانریکوس، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل، روز یکشنبه گفت که اسرائیل در حال جمع‌آوری شواهد و مدارک لازم در رابطه با این حمله است و آن را «در زمان مقتضی» در اختیار ایالات متحده قرار خواهد داد.

شبکه الجزیره نیز می‌گوید که اسرائیل در اقدامی آشکار تلاش کرده است مانع خبررسانی درباره درگیری‌ها میان اسرائيل و گروه حماس در نوار غزه شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در توئیتی که روز شنبه منتشر کرد گفت آمریکا به طور مستقیم با اسرائيل تماس گرفته و به این کشور اعلام کرده است که اطمینان یافتن از امنیت روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل، مسئولیتی بسیار مهم است.

«کمیته بین‌المللی حفاظت از روزنامه‌نگاران» نیز در بیانیه‌ای حمله روز گذشته را محکوم کرد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG