لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

۱۰ موبایل پرفروش سال ۲۰۲۲


بر اساس گزارش مؤسسهٔ تحقیقاتی کانترپوینت، از میان ۱۰ موبایل پرفروش سال ۲۰۲۲ هشت گوشی متعلق به شرکت اپل است.

آیفون ۱۳ در سال گذشتهٔ میلادی پرفروش‌ترین موبایل در بازار شده است و این گوشی توانسته پنج درصد سهم کل بازار را به دست آورد.

بررسی ظاهری آیفون ۱۳ نسبت به ۱۲ نشان می‌دهد که تغییرات چندان چشمگیر نیست. با وجود این، صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی شاید تجربۀ جذاب‌‌تری را از نظر نرمی کارکردن به کاربران به‌نسبتِ گوشی آیفون ۱۲ ارائه دهد.

بسیاری از تحلیل‌ها نظر مثبتی به این سری از محصولات اپل دارند که دلیل اصلی آن به پردازندۀ قوی A۱۵ برمی‌گردد. با این حال، نکتۀ منفی در آیفون ۱۳ سخت‌تر تعمیرشدن آن است. وب‌سایت iFixit در گزارشی آورده که قابلیت تعمیر آیفون ۱۳ از ۱۰ امتیاز فقط عدد پنج است.

نتیجهٔ بنچمارک‌ها (نرم‌افزارهای تست سخت‌افزارها و عملکرد سیستم‌ها) می‌گویند آیفون ۱۳ از گلکسی اس ۲۲ اولترا سریع‌تر است.

آیفون ۱۳ پرومکس، با سهم ۲.۶ درصدی از بازار، دومین موبایل پرفروش در جهان است. در مکان سوم هم آیفون ۱۴ پرومکس قرار دارد.

آیفون ۱۴ پرومکس با وجود قیمت بالایی که دارد، ۱.۷ درصد سهم بازار را به دست آورده است. این تلفن همراه هم‌اکنون قوی‌ترین پردازندهٔ موبایلی جهان را در خود دارد.

آیفون ۱۴ پرو و پرومکس از پردازندهٔ جدید اپل استفاده می‌کنند. پردازندهٔ A۱۶ قوی‌‌ترین پردازندهٔ موبایلی جهان است و در اصل قدرت اصلی این گوشی‌ها هم نسبت به رقبا دقیقاً به همین پردازنده مربوط می‌شود. ضمن آن‌که اپل بالأخره از رم هشت گیگابایتی در این محصول‌ها استفاده کرده است.

پردازندهٔ A16 Bionic اپل از لیتوگرافی چهار نانومتری استفاده می‌کند و با این معماری ۱۶ میلیارد ترانزیستور را درون خود دارد. این پردازنده قدرت بالایی در تحلیل داده‌ها برای هوش مصنوعی دارد.

در این تراشه شش هسته‌ شامل دو هسته با کارایی بالا و چهار هستهٔ کم‌مصرف قرار دارد. این پردازندهٔ جدید در برابر پردازندهٔ قبلی اپل با نام A۱۵ حدود ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و در عین حال سرعت این پردازنده حدود ۵۰ درصد از نسل قبلی بیشتر است. ادعا شده که این پردازنده از تمامی پردازنده‌های موبایلی جهان قوی‌تر است.

پشت این محصول سه دوربین قرار دارد. باز در این قسمت شاهد تحول هستیم و دوربین اپل بالأخره از ۱۲ به ۴۸ مگاپیکسل رسیده است. در این بخش رقبا تا ۲۰۰ مگاپیکسل هم رسیده‌اند.

در این آیفون جدید سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین‌ تله‌فوتو و فوق عریض استفاده شده است. اپل ادعا می‌کند این دوربین‌ها در نور کم عملکرد بهتری دارند.

در مکان چهارم سامسونگ با یک گوشی با قیمت متوسط توانسته است ۱.۶ درصد سهم بازار را به دست آورد. این گوشی گلکسی A۱۳ است. قیمت پایین در برابر امکانات مناسب سبب شده این گوشی در بازار طرفداران بسیاری پیدا کند.

در رده‌های پنجم تا نهم به ترتیب آیفون۱۳ پرو، آیفون ۱۲، آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو و آیفون اس‌ای ۲۰۲۲ قرار دارند. در مکان دهم هم سامسونگ گلکسی A۰۳ قرار دارد.

دلیل برتری اصلی محصولات اپل در بازار در سال گذشتهٔ میلادی، علاوه‌بر برندسازی شرکت اپل، قدرت بالاتر پردازنده‌های موبایلی ساخت این شرکت است که سبب شده قابلیت‌های محصولات جدید این شرکت افزایش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG