لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۴

خصوصیات و ابتکارات تازه در گوشی‌های جدید اپل


آیفون X
آیفون X

پس از گذشت ده سال از معرفی اولین گوشی تلفن همراه شرکت اپل با نام آیفون که توفانی را در جهان تکنولوژی ایجاد کرد همه منتظر معرفی محصولات جدید اپل بودند. به همین دلیل اپل هم گوشی‌های آیفون هشت، هشت پلاس و آیفون ده (آیفون X) را معرفی کرد. این گوشی‌ها در زمینه هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، قدرت یادگیری ماشین، قدرت پردازش و البته استفاده از ابتکارات شرکت‌های دیگر در یک کالا، می‌توانند محصولاتی جذاب در بازار باشند… بگذریم که در مراسم معرفی آیفون ده، سیستم تشخیص چهره آیفون ده درست کار نکرد.

خصوصیات گوشی‌های تازه

ابتدا شرکت اپل گوشی‌های آیفون هشت و هشت پلاس را معرفی کرد گوشی‌هایی که شاید نتوان آنها را یک محصول کاملا جدید دانست بلکه می‌توان این دو مدل را محصولات توسعه‌یافته آیفون هفت قلمداد کرد.

مهمترین تغییر در آیفون هشت معمولی و پلاس استفاده از پردازنده جدید اپل «آ ۱۱» است. این پردازنده شش هسته‌ای ساخت اپل برگ برنده این شرکت نسبت به تمامی‌ رقبا در بازار است. تقریبا بیشتر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی در جهان از محصولات شرکت کوالکام استفاده می‌کنند. جدیدترین پردازنده این شرکت که در سری جدید محصولات سامسونگ هم استفاده شده اسنپدراگون ۸۳۵ است. اما اپل در این بخش بازار از پردازنده‌های ساخت خود استفاده می‌کند. پردازنده «آ ۱۱» یک تراشه‌ ۶ هسته‌ای با ۴.۳ میلیارد ترانزیستور است. این پردازنده هم اکنون قوی‌ترین پردازنده در تلفن‌های همراه لقب گرفته است.

اگر به زبان ساده توضیح دهیم در برخی پردازش‌ها تا ۷۰ و در برخی دیگر تا ۳۰ درصد قدرت پردازش نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است. این پردازنده دارای ۲ هسته‌ قدرتمند است که نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد سریع‌تر عمل می‌کنند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف و کم‌توان، نسبت به هسته‌های کم‌مصرف «آ ۱۰» حدود ۷۵ درصد سریع‌تر پردازش می‌کنند.

نتایج بنچمارک گیک‌بنچ نشان می‌دهد تراشه‌ «آ ۱۱» اپل برتری فاحشی بر اسنپدراگون ۸۳۵ و اکسینوس ۸۸۹۵ دارد. اما افزایش قدرت پردازش در این پردازنده چه قدرتی به گوشی‌های اپل خواهد داد؟

اسکن سه بعدی چهره، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و قدرت تجربه و یادگیری ماشین نیاز به میزان بسیار بیشتری پردازش دارد قدرتی که نسل کنونی پردازنده‌ها از آن ناتوان هستند و نسل جدید پردازنده‌های اپل این قدرت را به محصولات این شرکت خواهد داد. این پردازنده می‌تواند ۶۰۰ میلیارد عملیات را در هر ثانیه پردازش کند.

گذشته از این پردازنده در بخش‌های دیگر نسبت به آیفون هفت تغییرات بنیادی رخ نداده است. در آیفون ۸ همچنان از یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده است این در حالی است که آیفون ۸ پلاس همچنان از ترکیب دو حسگر در پشت گوشی بهره می‌برد که هر دو ۱۲ مگاپیکسلی هستند. یکی از حسگرها لنز واید با اف ۱.۸ و دیگری تله‌فوتو با اف ۲.۸ دارد.

بر اساس ادعای اپل بالاترین کیفیت فیلم‌برداری در دوربین‌های موبایل از طریق آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس در دسترس است. این گوشی‌ها می‌توانند با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنند. فیلم‌برداری حرکت آهسته نیز در رزولوشن فول اچی دی با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه میسر است.

آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به دلیل استفاده از بدنه‌ شیشه‌ای حالا از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. البته شارژ بی‌سیم پیش‌تر توسط شرکت‌هایی مثل ال جی و سامسونگ استفاده می‌شد و نمی‌توان آن را یک خلاقیت دانست.

اما آیفون ده را در برابر آیفون هشت می‌توان یک محصول کاملا جدید محسوب کرد. تغییرات ظاهری در این گوشی مانند کاهش حاشیه نمایشگر و حذف دکمه هوم در این محصول رخ داده که البته پیشتر توسط سامسونگ استفاده شده بود. در این زمینه میتوان آیفون ده را دنباله رو سامسونگ دانست اما آنجایی که اپل دوباره مبتکر ظاهر شده در زمینه حذف سنسور اثر انگشت و باز شدن گوشی توسط تشخیص چهره کاربر است.

به خاطر وجود صفحه نمایش لبه به لبه‌ آیفون ۱۰، مکانی برای قرارگیری دکمه‌ هوم متعارف وجود ندارد، به همین خاطر سیستم تشخیص چهره‌ فوق‌العاده پیچیده‌ای جایگزین آن شده است. سیستم یادشده، فیس‌آیدی نام دارد و جایگزین حسگر تاچ‌آیدی واقع در دکمه‌ هوم شده است. قابلیت جدید تشخیص چهره به وسیله‌ دوربین‌ها و سیستم‌های پردازشی جدید ممکن شده است. شرکت اپل این دوربین جدید را عمق حقیقی نام‌گذاری کرده است. دوربینی که صورت کاربر را از طریق سه بعدی اسکن می‌کند و با توجه به الگوریتم‌های هوش مصنوعی و قدرت یادگیری ماشین، حتی اگر کاربر ریش بگذارد یا عینک بزند باز هم گوشی صاحبش را می‌شناسد.

سیستم تشخیص چهره‌ جدید با استفاده از دو دوربین متعارف، یک سیستم مادون قرمز، حسگر عمق و یک پروژکتور نقطه‌ای قادر به تشخیص و تهیه‌ تصویری از صورت اشخاص است. آنگونه که اپل ادعا کرده این سیستم «گول نمی‌خورد» و نمی‌توان آنرا با ماسک یا عکسی شبیه کاربر، باز کرد.

طبق ادعای اپل با احتمال یک در میلیون دسترسی فرد دیگر به گوشی هوشمند، بسیار دقیق‌تر از تاچ‌آیدی است. طبق تخمین اپل، این احتمال برای تاچ‌آیدی برابر یک در ۵۰ هزار است.

اپل می‌گوید وقتی به آیفون ۱۰ نگاه می‌کنید ۳۰ هزار نقطه‌ غیر قابل مشاهده‌ مادون قرمز به صورت شما تابانده می‌شود و الگوی چهره شما با آنچه ثبت شده است، مطابقت داده می‌شود و سپس قفل گوشی باز خواهد شد.

اما در زمان رونمایی اتفاقی رخ داد که کمی ‌این سیستم را پر حاشیه کرد.

نکته اینجاست که سیستم مورد نظر در هنگام نمایش روی سن به درستی کار نکرد و همین موضوع کرگ فدریگی، نایب رییس ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار در شرکت اپل را بر آن داشت که آیفون دیگری را مورد استفاده قرار دهد. پس از آنکه فدریگی اقدام به استفاده از سیستم تشخیص چهره آیفون ۱۰ کرد، این سیستم به مشکل برخورد و آیفون به سرعت صفحه‌ مربوط به وارد کردن رمز عبور برای ورود به آیفون را نشان داد. فدریگی به سرعت آیفون دیگری را در دست گرفته و با استفاده از آن عملکرد سیستم تشخیص چهره را نمایش داد.

آیفون ۱۰ هم مانند آیفون هشت از پردازنده آ ۱۱ استفاده می‌کند. اما نکته دیگر در این گوشی استفاده از نمایشگر اولد است که گذشته از کاهش مصرف کیفیت نمایش را هم افزایش می‌دهد. رزولوشن این نمایشگر ۵.۸ اینچی ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل است. تراکم پیکسلی در این نمایشگر، ۴۵۸ پیکسل در اینچ است.

در قسمت پشت و جلوی آیفون ۱۰ از شیشه استفاده شده است و در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای وارد بازار می‌شود. آیفون ۱۰ ضد آب و ضد گرد و غبار است.

در آیفون ۱۰ نسبت به آیفون هشت و هفت دو لنز افقی پشت دوربین به حالت عمودی در آمده‌اند. در آیفون ۱۰ از یک جفت حسگر ۱۲ مگاپیکسلی در پشت گوشی استفاده شده است که هر دو لرزش‌گیر اپتیکال دارند. هر دو سنسور بزرگ‌تر و سریع‌تر شده‌اند و یکی لنز واید با دیافراگم با اف ۱.۸ و دیگری لنز تله‌فوتو با اف ۲.۴ دارد. بین دو حسگر نیز فلاش LED چهارگانه قرار داده شده است.

آنچه گذشته از مشخصات فنی برای اپل‌های جدید پر حاشیه شده قیمت این محصولات جدید است. انتقادات از اپل، که در محصولات جدیدش تنها به فکر سود است، و محصولاتی را می‌سازد که تنها افراد ثروتمند قادر به خرید آن هستند، افزایش یافته است. این انتقادات در حالی افزایش پیدا کرده که مشخص شده قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ده، بالای ۱۲۰۰ دلار است که تقریبا گران تر از ۸۰ درصد رایانه‌های قابل حمل در جهان است.

به همین دلیل اپل در مراسم معرفی آیفون ده تنها اشاره کرد که قیمت این محصول از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود که متعلق به نسخه ۶۴ گیگابایتی است.

قیمت آیفون هشت از ۶۹۹ و آیفون هشت پلاس هم از ۷۹۹ دلار با حافظه ۶۴ گیگابایتی آغاز می‌شود.

در برابر انتقادات از قیمت‌های بالای محصولات جدید اپل، این شرکت اعلام کرد هم اکنون محصولات ارزان تری هم برای کاربرانی در قشر‌های مختلف دارد. این شرکت گفته است آیفون اس ای با قیمت ۳۴۹ دلار، آیفون ۶ اس با قیمت ۴۴۹ دلار وآیفون هفت با قیمت ۵۴۹ دلار همچنان با عرضه محصولات جدیدتر به‌فروش خواهند رسید.

در بازار ایران هم کاربران برای استفاده از محصولات جدید اپل با یک چالش جدی روبه‌رو هستند چرا که اپل بتازگی حذف بسیاری از اپلیکیشن‌های فارسی و ایرانی را آغاز کرده و عملا نصب این اپ‌ها از راه‌های دیگر بسیار دشوار است.

XS
SM
MD
LG