لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

دردسرهای تازه محصولات اپل و گوگل


در حالی که دو شرکت گوگل و اپل در پی رقابت با هم سعی دارند در گوشی تلفن همراه بهترین محصول را ارائه دهند، بروز اشکالاتی در محصولات جدید سخت‌افزاری هر دو باعث شده این دو شرکت با چالش جدیدی روبه‌رو شوند.

شرکت اپل بتازگی سه محصول جدید خود را معرفی کرده است دو محصول وارد بازار شده است و بزودی محصول سوم هم وارد بازار می‌شود.

اپل گوشی‌های آیفون هشت و هشت پلاس را وارد بازار کرده و قرار است آیفون ده را هم وارد بازار کند. اما گزارش‌ها از برخی ایراد‌ها در گوشی‌ها جدید آیفون حکایت دارد. بسیاری از سایت های فناوری گزارش داده اند که برخی از گوشی‌های آیفون هشت دچار مشکل باتری شده‌اند.

گزارش تعدادی از سایت‌های تکنولوژی مانند بی جی آر و سایتی مانند فورچون حکایت از بروز مشکل در باتری این گوشی‌ها و متورم شدن شدید آن‌ها در برخی بازار‌ها مانند چین و آمریکا دارند. رویترز هم به نقل از رسانه های چینی گزارش داده که تعدادی از آیفون های هشت در بازار چین دچار پف کردگی باتری شده‌اند.

در یکی از این گزارش‌ها آمده است فردی در چین بعد از این‌که گوشی خود را برای شارژ شدن در طول شب به آداپتور متصل کرده، متوجه بروز برخی مشکلات شده است. مدتی پس از اتصال به شارژر، صدای ترک خوردن گوشی به گوش وی رسیده و او دیده که از گوشی‌اش دود بلند می‌شود.

این اتفاقات می‌تواند برای اپل بحران سال گذشته برای گوشی‌های شرکت سامسونگ و آتش گرفتن مدل های گلکسی نوت هفت را یادآوری کند. اتفاقی که به کابوسی برای شرکت سامسونگ تبدیل شد.

گزارش شده تاکنون چندین دستگاه با مشکل انفجار یا باد کردن بیش از حد باتری مواجه شده‌اند. خبرهای مشابهی هم از هنگ‌کنگ و کانادا گزارش شده است. برخی از آیفون‌های مدل هشت که معیوب هستند، پیش از این‌که باتری‌شان باد کند، یا در حال شارژ شدن بوده‌اند یا از ارتفاع کمی‌ به زمین افتاده‌اند. یکی از خریداران نیز گفته که پس از باز کردن جعبه گوشی‌ خود متوجه این مشکل شده است. پف کردن باتری در این گوشی به حدی بوده که سبب خم شدن گوشی و باز شدن درزهای کناری گوشی شده است.

البته این تنها مشکل محصولات جدید اپل نیست برخی رسانه‌ها از بروز اشکالاتی در تولید قطعات فیس‌آیدی اپل ۱۰ (اپل X) خبر داده‌اند. گزارش‌هایی که اپل آنرا تکذیب کرده است.

در برخی گزارش‌ها آمده است که تأمین‌کنندگان برای تولید قطعات سخت‌افزاری حسگر سه‌بعدی پرچم‌دار جدید اپل با مشکل مواجه شده‌اند.

بلومبرگ گزارش داده که برخی سازندگان درنظر دارند با کاهش کیفیت سخت‌افزار به‌ کار گرفته‌شده در فیس آی‌دی به تولید گوشی پرچم‌دار آیفون ۱۰ سرعت دهند. البته اپل نسبت به این گزارش‌ها واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرده است.

برخی گزارش‌ها هم حکایت از مشکلات دیگر تولیدی در گوشی های جدید آیفون دارند.

اسکن سه بعدی چهره، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و قدرت تجربه و یادگیری ماشین نیاز به میزان بسیار بیشتری پردازش دارد قدرتی که نسل کنونی پردازنده‌ها از آن ناتوان هستند و نسل جدید پردازنده‌های اپل این قدرت را به محصولات این شرکت خواهد داد. این پردازنده می‌تواند ۶۰۰ میلیارد عملیات را در هر ثانیه پردازش کند.

اپل می‌گوید وقتی به آیفون ۱۰ نگاه می‌کنید ۳۰ هزار نقطه‌ غیر قابل مشاهده‌ مادون قرمز به صورت شما تابانده می‌شود و الگوی چهره شما با آنچه ثبت شده است، مطابقت داده می‌شود و سپس قفل گوشی باز خواهد شد.

درباره این که آیا ایفون ده هم مانند آیفون هشت با مشکلات تولیدی روبه‌رو خواهند شد باید تا زمان فروش عمومی آن منتظر ماند.

در مقابل گزارش‌هایی هم از مشکلات در محصول جدید گوگل یعنی پیکسل دو گزارش شده است.

برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که صفحه‌نمایش گوشی پیکسل ۲ ایکس‌ال پس از چند روز استفاده با سوختگی پیکسل‌ مواجه است.

گوگل بسرعت به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است. گوگل اعلام کرده است که در آینده نزدیک به‌روزرسانی‌هایی منتشر خواهد کرد که عمر نمایشگر اولد به‌ کار گرفته‌شده در گوشی پیکسل ۲ ایکس‌‏ال را به حداکثر خواهد رساند. گوگل برای جلب نظر مشتریان گارانتی محصولات خود را تا دو سال افزایش داده است.

البته این تنها مشکل در این محصولات نیست بلکه گزارش شده این گوشی‌ها مشکل ضبط صدا در فیلمبرداری هم دارند.

گوگل گفته است سعی می‌کند این مشکل را سریع حل کند.

مهم‌ترین محصولی که گوگل بتازگی معرفی کرده گوشی پیکسل دو است، محصولی که قرار است با گوشی‌های جدیدی مانند گلکسی نوت هشت سامسونگ یا آیفون ۱۰ رقابت کند. برخی انتظار داشتند در رقابت با این محصولات گوگل قیمت منطقی‌تری را انتخاب کند اما چنین نشد و قیمت این محصولات در مقایسه با رقبا چندان ارزان نیست.

نسخه پیکسل ایکس ال که بزرگترین گوشی جدید گوگل است با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی۹۵۰ دلار در بازار آمریکا و نزدیک به هزار یورو در بازار اروپا قیمت دارد. در نتیجه این پرسش ایجاد شده که چرا گوگل پیکسل دو با مشخصات فنی ضعیف‌تر از رقبا، قیمتی چنین بالا دارد. البته گوگل معتقد است این گوشی‌ها با وجود سخت افزار ضعیف‌تر، به دلیل «هوش مصنوعی» عملکرد بهتری دارند.

XS
SM
MD
LG