لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۶

آیفون‌های جدید زیر تیغ انتقاد


بسیاری از سایت‌های فناوری از گران بودن محصولات جدید اپل یا نداشتن خلاقیت‌های جدید در این محصولات انتقاد کرده‌اند. این انتقاد به جایی رسیده است که دو شرکت چینی سازنده موبایل که در حال حاضر سهم بسیار بالایی از بازار گوشی‌های هوشمند در جهان دارند هم ،شرکت اپل را به سخره بگیرند.

شرکت شیائومی که در چند سال اخیر در بازار رشد خیره کننده‌ای داشته به مشتریان خود یک سفارش جالب به جای خرید آیفون جدید ایکس آر داده است.

قیمت آیفون ایکس آر در چین ۹۴۵ دلار است. این شرکت یک بسته با نام ایکس آر را به مشتریان خود در چین پیشنهاد کرده که همین قیمت را دارد و شامل گوشی شیائومی ام‌آی ۸ اس‌ئی مجهز به شش گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، لپ‌تاپ ۱۲.۵ اینچی می‌نوت‌بوک ایر، دستبند هوشمند می‌بند ۳ و یک هدست بلوتوثی می‌شود. این شرکت با این بسته به مشتریان خود می‌گوید که شرکت اپل که محصولاتش در چین تولید می‌شود بابت یک گوشی چقدر از آن‌ها سود دریافت می‌کند حال آنکه با همین پول چه کارهایی که نمی‌شود کرد.

شرکت هواوی هم این شرکت را بدلیل نداشتن خلاقیت به سخره گرفته و به آن‌ها توصیه کرده اگر می‌خواهند خلاقیت را ببینند به تماشای رونمایی گوشی این شرکت که به‌زودی معرفی خواهد شد بنشینند.

در همین حال اپل به دلیل حذف محصولات ارزان قیمت خود هم مورد انتقاد قرار گرفته است. در گذشته می‌شد با قیمتی بیش از ۳۰۰ دلار یک آیفون اس‌ئی خرید یا با پرداختی کمی بیشتر، یک آیفون شش را از اپل تهیه کرد. اما حالا اپل تمام این محصولات را از سایت فروش خود، خارج کرده است و ارزان‌ترین محصول کنونی اپل، آیفون هفت با حافظه کم ۳۲ گیگابایتی است که در بازار آمریکا حدود ۴۵۰ دلار و در بازار اروپا حدود ۵۵۰ یورو قیمت دارد.

هم اکنون گسترده‌ترین محصول اپل، آی‌او‌اس، است. این شرکت اعلام کرده‌است بیش از دو میلیارد دستگاه شامل آیفون، آیپد و آیپاد از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. این در حالی است که این سیستم عامل مختص اپل است و شرکت دیگری روی آن گوشی نمی‌سازد. این بدان معنی است که افرادی که سال‌ها از این سیستم عامل استفاده کرده‌اند محکوم هستند برای ادامه کار با این سیستم عامل، گوشی‌های گران‌قیمت‌تری بخرند و اپل گزینه‌های ارزان قیمت را برای این مشتریان با معرفی سری جدید محصولاتش حذف کرده است.

این شرکت مدعی است مدل آیفون ایکس آر یا ده آر را برای این معرفی کرده است که کسانی که توان خرید آیفون ۱۰ اس یا اس مکس را ندارند، بتوانند این گوشی را بخرند. این در حالی است که قیمت این محصول در اروپا با حافظه ۶۴ گیگابایتی از ۸۹۰ یورو شروع می‌شود که از بسیاری از پرچمداران دیگر بازار گران‌تر است.

اوضاع درباره آیفون ۱۰ ایکس مکس از این هم بدتر می‌شود. این گوشی با حافظه ۵۱۲ گیگاباتی در آمریکا هزار و ۵۰۰ دلار و در اروپا حدود هزار و ۶۰۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که یک تبلت آی پد پرو با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی در اروپا حدود هزار و ۱۰۰ یورو قیمت دارد که با اضافه شدن یک کیبرد و یک قلم، باز هم قیمتش زیر هزار و پانصد یورو است. یک لپ‌تاپ مک بوک ایر اپل هم در اروپا در گران ترین مدل حدود هزار و ۳۰۰ یورو قیمت دارد.

گرانی بیش از حد سبب شده بسیاری از کارشناسان به استفاده‌کنندگان از سیستم عامل آی‌او‌اس پیشنهاد دهند بهتر است مدل‌های قدیمی تر آیفون را نگه دارند یا اگر می‌خواهند موبایل نو بخرند به سراغ مدل‌های هفت یا هشت بروند.

این کارشناسان می‌گویند با خرید آیفون هفت یا هشت همچنان می‌توان از آی‌او‌اس ۱۲ استفاده کرد. بیشتر این کارشناسان می‌گویند هنوز پردازنده‌های مدل‌های قدیمی‌تر کارایی لازم را دارند و فیس آی دی هم چندان کاربردی نیست که برای آن چند صد دلار هزینه اضافی را به خود تحمیل کنید.

البته این گزارش‌ها و بازخورد‌های منفی سبب نگرانی شدید همکاران و تامین‌کنندگان قطعه برای اپل شده است. پیش خرید کمتر از انتظار آیفون ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس شرکت‌هایی مانند فاکس‌کان و پگاترون که بسیار به اپل وابسته هستند را می‌تواند با خطر مالی روبه‌رو کند.

XS
SM
MD
LG