لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

ادامه تغییرات امنیتی؛ مجید خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران شد


مجید خادمی، رئیس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه
مجید خادمی، رئیس جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه

پس از برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه و تغییر فرمانده «یگان حفاظت ولی امر»، روز دوشنبه ۶ تیر اعلام شد مجید خادمی نیز با حکم رهبر جمهوری اسلامی به ریاست «سازمان حفاظت اطلاعات سپاه» منصوب شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، خبرگزاری‌های دولتی و وابسته به سپاه این خبر را به‌طور رسمی اعلام نکرده‌اند، اما چند سایت خبری داخل ایران نوشتند که مجید خادمی جانشین محمد کاظمی شده است که اواخر هفته گذشته به ریاست سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد.

سرتیپ سپاه مجید خادمی تا پیش از این رئیس «سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» بوده است.

سلسله تغییرات مهم سازمان‌های امنیتی اطلاعاتی سپاه از دوم تیر ماه آغاز شد که روابط عمومی سپاه اعلام کرد محمد کاظمی جایگزین حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه شد.

خبر برکناری آقای طائب از سازمان اطلاعات سپاه در حالی در روزهای آغازین ماه تیر منتشر شد که تمام هفته آخر خرداد با گزارش‌ها و اظهارنظرهای مقامات اسرائیل درباره نگرانی از «برنامه‌ریزی ایران» برای دزدیدن یا کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه، به عنوان انتقام از مرگ حسن صیاد خدایی سپری شد.

دو روز پس از برکناری آقای طائب نیز روابط عمومی سپاه پاسداران چهارم ماه تیر اعلام کرد که حسن مشروعی‌فر در مقام فرمانده «سپاه حفاظت ولی‌امر» جانشین ابراهیم جباری شده است.

«سپاه حفاظت ولی‌امر» یگان ویژه‌اى است که مسئولیت حفاظت فیزیکی از علی خامنه‌ای، بیت رهبرى، نهاد رهبرى و ساختمان‌هاى زیرمجموعه آن را بر عهده دارد که مجموع شمار کارکنان آن‌ بیش از ۱۲ هزار نفر تخمین زده شده است.

سازمان حفاظت اطلاعات سپاه که ریاست آن از امروز به مجید خادمی سپرده شد، یکی از نهادهای اطلاعاتی سپاه پاسداران است که وظایفی چون «مقابله با جاسوسی در داخل سپاه، جلوگیری از نفوذ جریان‌های ناهمسو با خط‌مشی سپاه، جلوگیری از راه یافتن اطلاعات محرمانه به خارج از سپاه و نظارت سیاسی امنیتی بر فرماندهان و پرسنل این نیروی مسلح» را بر عهده دارد.

در سال‌های اخیر گزارش‌هایی نیز درباره بازداشت برخی مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه به‌اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» منتشر شده، اما جزئیاتی از این بازداشت‌ها و محاکمه‌ها به‌صورت رسمی به رسانه‌ها راه نیافته است.

در گزارشی که سایت «اصلاحات نیوز» درباره تغییرات جدید در این سازمان منتشر کرده، آمده است که «فساد اقتصادی یا اخلاقی، جاسوسی یا دیگر موضوع‌های مربوط به فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران توسط این نهاد رسیدگی می‌شود و همین دلیل بیشتر اتفاق‌ها مربوط به این نهاد رسانه‌ای نمی‌شود و جنبه کاملاً محرمانه دارد.»

با استفاده از سایت خبری انتخاب و وب‌سایت رادیو فردا؛ ف.ع/ر.ش و پ.پ
دو تغییر مهم اطلاعاتی و حفاظتی سپاه پاسداران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00

XS
SM
MD
LG