لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

تقدیر ظریف از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان و دفاع دوباره از مذاکره با طالبان


وزیر خارجه ایران با دفاع دوباره از مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه طالبان، تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را «مسئولانه» و «مثبت» ارزیابی کرد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۲۷ فروردین نوشته که محمدجواد ظریف این اظهارات را در کنفرانس مجازی رایسینیا ۲۰۲۱ بیان کرده است.

آقای ظریف در کشاکش مذاکرات ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های تهران و واشینگتن برای احیای توافق برجام گفت که به باور او، «تعهد نهایی آمریکا برای خروج از افغانستان به طرز مسئولانه گامی مثبت است.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۵ فروردین به طور رسمی اعلام کرد نیروهای آمریکا پیش از ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد.

آمریکا و ناتو پس از خروج نظامیان خود از افغانستان برای حفظ امنیت در این کشور به نیروهای ارتش و پلیس افغانستان تکیه خواهند کرد که در سال‌های گذشته توسط نظامیان آمریکايی و ناتو آموزش دیده‌اند.

در توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان، اول ماه مه، مهلت تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان بود که تا ۱۱ سپتامبر به تعویق افتاد.

طبق این توافق، در مقابل خروج همه نیروهای آمریکا و ناتو از خاک افغانستان، طالبان نیز تعهد داده که به گروه‌های تروریستی بین المللی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش استفاده کنند و در عین حال مذاکرات مستقیم صلح با دولت افغانستان را شروع کند.

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر وجود مشکلات جدی در ادامه روند مذاکرات صلح بین دولت مرکزی و طالبان، محمدجواد ظریف بار دیگر از مذاکرات ایران با این گروه و سفر هئیت آنها به تهران دفاع کرده است.

به گفته وی، گفت‌وگوهای ایران با رهبران طالبان، به خاطر «منافع ملی» و «متقاعدکردن» آنها نسبت به ضرورت استقرار «صلح فراگیر» در این کشور است.

وزیر خارجه افغانستان افزوده ایران تلاش کرده طالبان را متقاعد کند که «باید بخشی از این صلح باشند و نباید این صلح را کنترل کنند.»

ظریف وجود «امارت اسلامی» در افغانستان را «تهدیدی» علیه ماهیت پاکستان و امنیت ملی ایران و هند عنوان کرد و به رهبران طالبان توصیه کرد: «بر اساس راه و روش های دموکراتیک تغییر کنند.»

زمستان سال گذشته خورشیدی و پس از سفر هئیتی از طالبان به ایران و دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی و افزایش انتقادها نسبت به این سفر و مذاکرات، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که دعوت دولت حسن روحانی از گروه طالبان «با اطلاع و درخواست» دولت افغانستان بوده است.

دیدار مقام‌های ایران با اعضای گروه طالبان در حالی صورت گرفت که وزیر خارجه ایران ۲۹ آذر سال ۹۹ در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع‌نیوز افغانستان گفته بود: «بر اساس قوانین هنوز ایران طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده است».

دولت ایران در طول سال‌های گذشته رویکرد متفاوتی درباره طالبان در پیش گرفته و از همکاری با طالبان در «تامین امنیت مرزی» و «مبارزه با داعش» به عنوان دلایل همکاری خود با این گروه نام برده است.

این در حالی است که آمریکا ایران را متهم به «تسلیح‌» طالبان و پرداخت پول به این گروه برای کشتن سربازان آمریکایی کرده است.

پس از حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ و کشته شدن هشت دیپلمات ایرانی به دست این گروه شبه‌نظامی، ایران تا مرز مداخله نظامی نیز پیش رفت.

محمدجواد ظریف در مصاحبه خود با «طلوع نیوز» گفت که ما این موضوع را «نه بخشیده‌ایم و نه فراموش کرده‌ایم»، اما افزود که با توجه به «واقعیت‌های» افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گروه طالبان را «بخشی از راه حل» در آن کشور می‌داند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛‌ ب.ب/س.ن

XS
SM
MD
LG