لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

دبیرکل اتحادیه عرب: ایران و ترکیه با قلدری در منطقه دنبال احیای امپراطوری خود هستند


دبیرکل اتحادیه عرب با متهم کردن ایران و ترکیه به «قلدری منطقه‌ای» می‌گوید که این دو کشور سودای احیای امپراطوری‌های گذشته خود را در منطقه کشورهای عربی دارند.

احمد ابوالغیط در گفت‌وگویی که روز پنج‌شنبه، چهارم دی، در روزنامه مصری الاهرام منتشر شده، رفتار ایران و ترکیه را مبتنی بر «ایدئولوژی اسلام سیاسی» دانسته و گفته است بر اساس همین ایدئولوژی این دو کشور در امور کشورهای عربی «دخالت می‌کنند».

او همچنین با اشاره به ابعاد مختلف «جنگ سرد» بین چین و آمریکا گفت که این دو ابرقدرت به دنبال جذب متحدان تازه هستند و این موضوع می‌تواند برای کشورهای عربی قدرت مانور یا محدودیت‌های جدید ایجاد کند.

انتقادهای آقای ابوالغیط از ایران و ترکیه سابقه‌دار است و در ماه‌های گذشته نیز شدت یافته است.

او فروردین‌ماه امسال در نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت که «مداخله ترکیه و ایران» در منطقه باعث «طولانی‌تر و پیچیده شدن بحران‌» در کشورهای عربی شده است.

دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای که ۱۲ مهرماه گذشته با روزنامه مصری الاخبار داشت، به مواردی چون حضور شبه‌نظامیان وابسته به ایران و ترکیه در کشورهای عراق، یمن و سوریه و لیبی به عنوان نمونه دخالت‌های این دو کشور نام برد.

او گفت رفتار ایران در عراق و سوریه و یمن «مخرب» و دخالت‌های ترکیه در لیبی «جسورانه» بوده و هدف آن «برهم زدن ثبات و امنیت داخلی» این کشورهاست.

انتقاد برخی از کشورهای عربی از حضور ترکیه در لیبی در حالی مطرح است که روز سوم دی‌ماه، پارلمان ترکیه مجوز حضور نظامی این کشور در لیبی را به مدت ۱۸ ماه دیگر تمدید کرد.

ترکیه حامی دولت لیبی است که بخش‌های غربی کشور را تحت کنترل دارد. نیمه شرقی کشور در کنترل نیروهای ژنرال حفتر است که کشورهای مصر، روسیه، امارات و فرانسه از آن حمایت می‌کنند.

از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور دچار بحران جنگ داخلی است.

حکومت ایران نیز می‌گوید به دعوت دولت‌های سوریه و عراق در این کشور حضور دارد و از گروه‌های شبه‌نظامی تحت پوشش خود برای «مبارزه با داعش» حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی همچنین بر خلاف نظر سازمان ملل، گروه شبه‌نظامی حوثی را به عنوان دولت یمن به رسمیت می‌شناسد و می‌گوید از این گروه حمایت «مستشاری» می‌کند.

با استفاده از الاهرام، تی‌ارتی‌عربی و آرشیو رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG