لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

سیلوستر استالونه با رمبو ۵  بر می‌گردد


سیلوستر استالونه بازیگر و کارگردان سینمای آمریکا که از میهمان جشنواره «کن» بوده، در گفت‌وگو با گزارشگر الشرق الاوسط می‌گوید، از میان شخصیت‌هایی که در فیلم‌های مختلف بازی کرده، «رمبو» را به خود نزدیک‌تر می‌داند.

داستان نخستین «رمبو» که در ۱۹۸۲ ساخته شد، در آمریکا می‌گذرد اما رمبوی ۲ راهی ویتنام شد. در رمبوی ۳ به افغانستان و از آنجا در رمبوی ۴ همراه استالونه به برمه (میانمار) می‌رویم.

استالونه در پاسخ به این پرسش که اولین رمبو بهترین فیلم شما بوده است؟ با خنده می‌گوید، درسته ولی این ارزش بقیه فیلم‌ها را نمی‌کاهد. حقیقت این است که رمبو در میان همه کارهایم به من نزدیک‌ترست. و در واقع رمبو در فضای جنگ ویتنام که آمریکایی‌ها را به دو دسته مخالف و موافق آن تقسیم کرد، متولد شد. او از جنگ ویتنام برگشته و مخالف آن است. سرباز آمریکایی باعث شکست آمریکا در جنگ ویتنام نبود، سیاستمداران آمریکا بودند. رمبو برای آزادی اسیران آمریکایی می‌جنگد.

گزارشگر الشرق الاوسط می‌پرسد، و راکی؟ سیلوستر استالونه پاسخ می‌دهد، او نیز به من نزدیک است اما راکی شخصیتی است که جاه‌طلبی‌هایی دارد. گزارشگر الشرق الاوسط می‌گوید، ظاهراً می‌خواهید پنجمین رمبو را بسازید و استالونه پاسخ می‌دهد، بله فیلمنامه را هم خودم نوشته‌ام و رامبو چهره جدیدی دارد. داستان در مرز آمریکا با مکزیک و داخل مکزیک می‌گذرد و رمبو در این فیلم دشمن کارتل‌های مواد مخدر است. در واقع راکی قهرمانی ورزشی است که در فیلم از نظر زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال می‌توان به آن پرداخت، اما رمبو شخصیتی است که در هر زمان می‌تواند موضوع داستان یا فیلمنامه‌ای باشد.

سیلوستر استالونه درباره حضورش در جشنواره کن ابراز خوشحالی می‌کند و در برابر این پرسش که سفرتان به مصر برای شرکت در جشنواره «الگونا» چگونه بود، می‌گوید وقتی دعوتنامه را دریافت کردم در پذیرفتنش درنگ نکردم. بسیار خوب بود و فرصتی بود برای دیدار از مصر که فکر می‌کنم هیچکس در صورت امکان نباید آن را از دست دهد.

کلیسا حزب سیاسی نیست

اسقف «تواضروس دوم» رهبر مسیحیان ارتدوکس مصر در واکنش به طرح دولت مصر برای به رسمیت شناختن و درجه‌بندی کلیساهای این کشور می‌گوید، کلیسای مصر حزبی سیاسی نیست و قدیمی‌ترین نهاد مرتبط با مردم در مصر است.

به نوشته روزنامه الحیات او در جریان دیدار خود از آلمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سات» (شبکه تلویزونی مسیحی که به زبان فارسی نیز برنامه پخش می‌کند) افزود، من درس سیاست نمی‌دهم اما کلیسای مصر از همان اول مشوق وطن‌دوستی بوده است.

تواضروس دوم» رهبر مسیحیان ارتدوکس مصر
تواضروس دوم» رهبر مسیحیان ارتدوکس مصر

او یادآور شد همه قبطی‌ها شهروندان مصر هستند و ما همه وظایفی در برابر وطن خود داریم، با این همه سیاست از طریق احزاب دنبال می‌شود و کلیسا حزب نیست.

او از درجه‌بندی کلیساهای مصر توسط دولت این کشور حمایت می‌کند و می‌افزاید تا کنون ۹۰۰ کلیسای مصر از سوی دولت مصر به رسمیت شناخته شده‌اند.

منابع مختلف در مصر، جمعیت مسیحیان قبطی مصر را ۱۰ تا ۱۲ درصد از جمعیت حدود ۱۰۰ میلیون نفری این کشور گزارش کرده‌اند. در ماه ژانویه سال جاری کلیسای جامع میلاد که بزرگترین کلیسای جامع در خاورمیانه است به طور همزمان در نزدیک مسجد «الفتاح العلیم » گشایش یافت.

هرچند در چند دهه اخیر با انفجار بمب در چند کلیسای مصر ده‌ها نفر کشته شده‌اند، اما رهبران مذهبی مسیحی و مسلمان این کشور ضمن محکوم کردن این انفجارها تأکید کرده‌اند که این اقدامات، شکافی میان شهروندان مسیحی و مسلمان مصر پدید نخواهد آورد.

اصلاحات اقتصادی در لبنان

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، می‌گوید او میراث‌دار بیش از ۸۰ میلیارد بدهی خارجی لبنان بوده و لبنان برای گذران روزمره اقتصاد خود با مشکلات روبه‌روست. به گزارش روزنامه اماراتی «الاتحاد» میشل عون که در بیروت سخن می‌گفت افزود، ما تولید داخلی بر پایه اقتصاد نداریم و مایحتاج اساسی خود را وارد می‌کنیم و برنامه اقتصادی نداریم. با این همه از نظر امنیتی وضع ما بهترین در خاورمیانه است و حتی بهتر از اروپاست.

رئیس‌جمهور لبنان می‌گوید، امیدواریم به خاطر همین امنیت و استقرار امسال در زمینه توریسم درآمدهای بیشتر داشته باشیم. او تأکید می‌کند که اصلاح اقتصادی در لبنان امری کاملاً ضروری است و باید به طور پیگیر دنبال شود.

الاتحاد می‌نویسد، لبنان با وضعیت اقتصادی دشواری روبه‌روست و نرخ رشد اقتصادی در این کشور بسیار پایین است و در سال ۲۰۱۸ این نرخ به یک درصد رسیده بود. این روزنامه میزان کسری بودجه سال جاری دولت لبنان را حدود ۴.۸ میلیارد دلار و میزان بدهی خارجی لبنان را ۸۵ میلیارد دلار گزارش می‌کند.

XS
SM
MD
LG