لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

حراج سر فرعون مصر در لندن


نمایشگاهی مرتبط با آثار دوره توت عنخ‌آمون در ایستگاه شمالی قطار پاریس
نمایشگاهی مرتبط با آثار دوره توت عنخ‌آمون در ایستگاه شمالی قطار پاریس

تلاش دولت مصر برای جلوگیری از حراج مجسمه سر«توت عنخ‌آمون» از فراعنه سلسله شانزدهم فراعنه مصر در لندن همچنان ادامه دارد.

مؤسسه حراج کریستیز در لندن اعلام کرده در روزهای سوم و چهارم ژوئیه این مجسمه و ۱۶ اثر تاریخی و باستانی مصر را به حراج می‌گذارد. این مؤسسه پیش‌بینی کرده که مجسمه توت عنخ‌آمون تا چهار میلیون پوند انگلیسی خریدار داشته باشد. عمر این مجسمه به حدود سه هزار سال می‌رسد.

توت عنخ‌آمون در ۹ سالگی فرمانروای مصر شد و ۹ سال نیز حکومت کرد. مرگ او یکی از موضوعاتی است که همچنان مورد پژوهش مصرشناسان قرار دارد. بسیاری از این پژوهشگران بر این نظرند که او به قتل رسیده است، به ویژه آنکه شکستگی ناشی از ضربه در جمجمه کشف‌شده او دیده می‌شود.

مقبره توت عنخ‌آمون در ۱۹۲۲ توسط هوارد کارتر باستانشناس انگلیسی کشف شد و سالم بودن همه اشیای به خاک سپرده شده به همراه او پس از حدود سه هزار سال، شگفتی‌ساز بود.

روزنامه الشرق الاوسط می‌نویسد، وزارتخانه‌های خارجه و آثار باستانی مصر در نامه‌هایی برای «کریستیز» و سازمان «یونسکو» خواسته‌اند این حراج برگزار نشود و مجسمه توت عنخ آمون به مصر بازگردانده شود.

مصطفی وزیری، از مقام‌های وزارت آثار باستانی مصر به الشرق الاوسط گفته است، «کریستیز» هیچ سند مالکیتی در این مورد ندارد و ما خواسته‌ایم در صورتی که سند مالکیتی دارد برای دولت مصر ارسال کند. این مؤسسه درخواست دولت مصر را بی‌پاسخ گذشته و تنها اعلام کرده است که این مجسمه در کشفیات معبد کرنک در دهه ۱۹۷۰ به دست آمده است.

در اطلاعیه «کریستیز» آمده است این مجسمه پس از کشف در مالکیت مجموعه‌دار آلمانی، ویلهم فون اوند تاکسی، و پس از آن ژوزف مسینا، آرنولف روزمان، و هاینز هایزر بوده است. این مجسمه پیشتر در موزه‌هایی در آلمان و اسپانیا به تماشای عموم گذاشته شده بود.

زاهی حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر به الشرق الاوسط می‌گوید، مجسمه سر توت عنخ‌آمون در ۱۹۷۰ از معبد کرنک در جنوب مصر به سرقت رفته است. او اظهار اطمینان کرده که مؤسسه «کریستیز» هیچ سندی برای مالکیت این مجسمه ندارد و باید با خودداری از حراج این مجسمه هرچه زودتر آن را به مالک آن، مصر، بازگرداند.

موزه بزرگ اما نیمه خالی بغداد

روزنامه الشرق‌الاوسط خبر می‌دهد که بسیاری از اشیا و مجسمه‌های به سرقت رفته از موزه بزرگ بغداد هنوز به این موزه بازگردانده نشده‌اند.

به نوشته این روزنامه، در جریان غارت موزه بغداد دستکم ۱۵ هزار قطعه باستانی از این موزه به سرقت رفت که بسیاری از آنها سر از بازار قاچاق و فروش اشیای باستانی درآورده‌اند. بسیاری از مجسمه‌های بزرگ در این موزه نیز شکسته شد.

در سال ۲۰۱۵ دولت عراق موزه مرکزی بغداد را پس از ترمیم بازگشایی کرد اما آنگونه که الشرق الاوسط می‌نویسد، هنوز جای آثار و قطعات بسیاری که از این موزه به سرقت رفته، در آن خالی است. پیش از غارت، در این موزه آثار بسیاری مربوط به دوره آشوریان و دیگر تمدن‌های چند هزار پیش در عراق، به نمایش درآمده بود.

XS
SM
MD
LG