لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۸

عراقچی: اقدامات اروپا درباره برجام به راه حل‌های عملیاتی منجر نشده است


عباس عراقچی
عباس عراقچی

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۲۴ آبان از کشورهای اروپایی خواست تا گام‌های عملیاتی برای حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام بردارند.

عباس عراقچی که برای سفری یک روزه به رم رفته در جمع خبرنگاران گفته است، جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است و از اتحادیه اروپا انتظار داریم در کنار عمل به تعهدات سیاسی به تعهدات اقتصادی خود در برجام عمل کند چرا که تاکنون اقدامات اتحادیه اروپایی هنوز به‌راه حل های عملیاتی منجر نشده است.

با خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال، کلیه تحریم‌هایی که ایالات متحده در چارچوب این توافق علیه ایران تعلیق کرده بود بار دیگر به اجرا گذاشته شدند.

در همین حال کشورهای باقی مانده در این توافق درصددند تا به نوعی این توافق را حفظ کرده و ایران را ترغیب کنند که تعهدات خود در چارچوب این توافق را اجرا کند.

در همین راستا، اروپا در نظر دارد تا سازوکاری یا کانالی را ایجاد کند که بدون استفاده از دلار بتواند تجارت با ایران را ادامه داده و از جمهوری اسلامی نفت بخرد. این سازوکار به ایران اجازه خواهد داد که در ازای نفت صادراتی به اروپا، مواد غذایی و کالا وارد کند. اروپا در نظر دارد طی ماه جاری این سازوکار را از لحاظ حقوقی راه‌اندازی کند، اما فعالیت عملی آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

با این حال آمریکا به نهادهای اروپایی در خصوص تجارت غیر دلاری با جمهوری اسلامی هشدار داده است.

از سوی دیگر روز گذشته دیپلمات‌ها گفتند که هیچ کشور اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر نیست میزبان نهاد سازوکار ویژه مالی موسوم به «اس‌پی‌وی» باشد.

«آمریکا همه را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ تشویق می‌کند»

عباس عراقچی همچنین در جمع خبرنگاران تاکید کرده است که آمریکا با خروج از برجام عملا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

به گفته معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، آمریکا فقط به خروج از برجام اکتفا نکرده و دیگر کشورهای جهان را نیز به نقض قطعنامه۲۲۳۱تشویق می کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی یا «برنامه جامع اقدام مشترک» تصویب شد. این قطعنامه با اکثریت قاطع ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضوتصویب شد و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به اجرای مفاد برجام متعهد می کند.

عباس عراقچی در ادامه گفته است:«برجام یک موافقتنامه امنیتی و عدم اشاعه است و خروج امریکا از برجام امنیت اروپا و منطقه و نظام بین الملل را با چالش مواجه کرده است.»

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با رئیس کمیسیون سیاست خارجی ایتالیا با اشاره اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام، از اروپا خواسته است «در مقابل اجازه ندهد که آمریکا از مسائل مالی و پولی به عنوان یک سلاح در جهت تحمیل یک جانبه گرایی خود بر جامعه بین المللی سوء استفاده کند.»

پیش از این شماری از مقام های ایرانی از ناتوانی اروپا برای مقابله با تحریم آمریکا انتقاد کرده بودند.

با این حال مقام های آمریکا نیز می‌گویند، تلاشها برای ایجاد سازوکار ویژه اروپا با ایران نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

در همین زمینه، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هتفه گذشته گفته بود که «هر کمپانی بزرگ اروپایی در نهایت بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح خواهد داد».

با استفاده از گزارشهای ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG