لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

امیدواری عراقچی به عملیاتی‌شدن بخشی از ساز و کار اروپا قبل از تحریم‌های نفتی آمریکا


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، سه شنبه سوم مهرماه ابراز امیدواری کرده است که بخشی از سازوکار پیشنهادی سه کشور اروپایی برای ارائه تسهیلات بانکی و تجاری به ایران قبل از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا در ۱۴ آبان عملیاتی شود.

عباس عراقچی به تلویزیون دولتی ایران گفته است نشست کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، با ایران در روز دوشنبه دوم مهرماه در نیویورک «گامی بزرگ به جلو بود.»

وزیران خارجه فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا، چهار عضو دائم شورای امنیت، به‌ علاوه آلمان، با حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مذاکره کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند در تلاش هستند تا راهکارهایی برای ارائه تسهیلات مالی و بانکی به جمهوری اسلامی پیدا کنند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است در این نشست «​تعهدات سیاسی قبلی مورد تاکید قرار گرفت همچنین ایده ها و راهکارهایی برای مبادلات بانکی ایران و دیگر کشورها طراحی شده و این سازو کارها دیشب مورد استقبال وزیر امور خارجه (محمد جواد ظریف) قرار گرفت».

وی اضافه کرده است: «امیدواریم قبل از ۱۴ آبان ماه یا همان دور دوم تحریم ها آمریکا ، بخشی از این سازوکارها عملیاتی شود . در بخشی از این راهکارها مسیر ویژه اقتصادی برای ایران طراحی شد تا علاوه بر اروپا کشورهای ثالث هم بتوانند در مقابل خرید نفت از ایران اقدام به تبادل ارز و پرداخت آن کنند.»

این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد تا تحریم‌هایش توسط اروپا نقض شود.

آقای بولتون گفته است: «اتحادیه اروپا در لفاظی قوی و در پیگیری کردن ضعیف است… ما مراقب توسعه این ساختاری که هنوز وجود ندارد و تاریخ دقیقی هم برای ایجادش اعلام نشده٬ هستیم. ما اجازه نمی‌دهیم تحریم‌هایمان توسط اروپا یا هر کس دیگری نقض شود.»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم راهکار سه کشور اروپایی برای دور زدن تحریم ها علیه ایران را «غیر سازنده» خوانده است.

سخنرانی ترامپ در شورای امنیت

عباس عراقچی در بخش دیگری در این مصاحبه گفته است که در جریان سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در شورای امنیت در روز چهارشنبه کشورهای اروپایی عضو این شورا از توافق هسته ای با ایران دفاع خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت «با خبر هستیم که دیگر اعضاء اروپایی این شورا قصد حمایت از برجام دارند و بر لزوم پایبندی بر آن تاکید خواهند کرد.»

وی اضافه کرده است: «مطمئن هستم جلسه فردا برخلاف خواست و میل آقای ترامپ برگزار خواهد شد.»

آمریکا اکنون رئیس دوره ای شورای امنیت است و نشست این شورا به ریاست دونالد ترامپ، علاوه بر موضوع ایران‌، به مسائلی مانند گسترش سلاح های کشتار جمعی متمرکز خواهد بود.

دونالد ترامپ، در ۱۸ اردیبهشت تصمیم خروج واشینگتن از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام را اعلام کرد و از بازگرداندن تحریم های تهران خبر داد.

مقام‌های آمریکایی می گویند، ایران به‌واسطه اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در خاورمیانه از جمله فعالیت موشکی و کمک به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه در واقع به روح برجام پایبند نبوده است.

آمریکا خواهان مذاکره درباره برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری صدا و سیما و رادیو فردا؛خ.ک/ت
XS
SM
MD
LG