لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

عراقچی درباره مذاکرات وین: موضوعات مهمی برای توافق باقی مانده است


عباس عراقچی می‌گوید، در خصوص این‌که آیا این دور از مذاکرات در وین می‌تواند دور آخر باشد یا نه، باید با احیتاط صحبت کرد.
عباس عراقچی می‌گوید، در خصوص این‌که آیا این دور از مذاکرات در وین می‌تواند دور آخر باشد یا نه، باید با احیتاط صحبت کرد.

در حالی که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه چهارم خرداد گفته است در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام همچنان «موضوعات» مهمی باقی مانده، سخنگوی دولت حسن روحانی می‌گوید، «مواردی که باقی مانده بسیار جزیی است».

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پس از نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، گفته است، باید با احتیاط در خصوص این‌که آیا این دور از مذاکرات می‌تواند دور آخر باشد یا نه، صحبت کرد.

نخستین روز از پنجمین دور مذاکرات احیای برجام با حضور هیأت‌های ایران و فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین سه‌شنبه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

عباس عراقچی پس از نخستین نشست گفته است: «موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم‌گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم.»

وی اضافه کرده است: «این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت: «باید کماکان محتاطانه درباره این‌که آیا این دور می‌تواند دور آخر باشد یا نه، صحبت کرد. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم ولی دنبال توافقی هستیم که خواسته‌ها و مواضع قطعی ما که قبلا به کرات مورد اشاره واقع شده را تامین کرده باشد.»

این در حالی است که پیشتر در همین روز علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در خصوص دور تازه مذاکرات مذاکرات وین گفت: «تفاهم‌های کلی درباره اختلافات اصلی انجام شده و در مورد رفع تحریم در اکثریت موارد به توافق رسیده‌ایم. مواردی که باقی مانده بسیار جزیی است و با توجه به روند مذاکرات به حل و فصل موارد باقیمانده جزیی و اجرایی خوشبین هستیم.»

سخنگوی دولت اضافه کرده است: «برآورد ما این است که به‌زودی امکان و احتمال رسیدن به نتیجه نهایی و آغاز روند بازگشت همه طرف ها به تعهدات‌شان وجود دارد.»

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز سه شنبه گفته است، دولت ایالات متحده هنوز اطمینان ندارد که ایران بخواهد یا بتواند به تعهدات خود در برجام بازگردد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده است، تا حال پنج دور مذاکرات در وین برگزار شده اما «هنوز مشخص نیست که ایران مایل باشد یا بتواند تصمیمات لازم را برای بازگشت به تعهدات برجامی اتخاذ کند».

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در حالی که به منظور از سرگیری مذاکرات عازم وین شده بود با انتشار توییتی گفت که دور پیشین مذاکرات «سازنده بوده و پیشرفت معناداری حاصل شده است». وی اضافه کرد که «اما همچنان کارهای بسیاری باید صورت بگیرد» تا توافق به دست بیاید.

از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا در ژانویه امسال تاکنون پنج دور مذاکره برای فراهم کردن زمینه بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق برجام در وین برگزار شده است. البته آمریکا در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

اما به رغم اظهارات دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات در خصوص حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها، هنوز توافقی برای حل اختلافات و اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا حاصل نشده است.

با استفاده از ایرنا، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG