لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۹

صالحی: ایران به دنبال استفاده از رآکتورهای اتمی کوچک و متوسط است


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد به جای رآکتورهای بزرگ به استفاده از رآکتورهای «کوچک و متوسط» روی بیاورد و از همکاری چین در نوسازی رآکتور اراک استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی این موضوع را در حاشیه شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و در دیدار با ژانگ کجیان، رئیس سازمان انرژی اتمی چین، مطرح کرد.

آقای صالحی علت تمایل ایران به استفاده از رآکتورهای کوچک و متوسط به جای رآکتورهای بزرگ را «شرایط اقلیمی» کشور عنوان کرد.

اظهارات وی در این زمینه پس از آن مطرح می‌شود که افزایش دمای هوا و خشکسالی کم‌سابقه، کشاورزی، صنعت و وضعیت آب و هوا در ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و انتقادهایی از توسعه صنعتی ایران بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، صالحی همچنین در ادامه اظهارات خود اعلام کرد که نوسازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک، از «پیشرفت مناسبی» برخوردار است.

او در عین حال از «همکاری موثر» چین در این پروژه استقبال کرد.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته، سازمان انرژی‌ اتمی ایران و شرکت‌های چینی مرتبط، قرارداد بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک را در محل نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امضا کردند.

خبرگزاری‌ها به نام شرکت‌های چینی امضاکننده این قرارداد اشاره نکرده‌اند.

بازطراحی تاسیسات اراک، بخشی از اقداماتی است که در راستای برجام انجام می‌شود و، به گفته علی‌اکبر صالحی، قرارداد نهایی همکاری با چین در مورد تاسیسات اراک، متنی ۲۰۰ صفحه‌ای دارد که جزئیات فراوانی را شامل می‌شود و «ابعاد مختلف این همکاری را پوشش می‌دهد».

اعضای گروه ۵+۱ و ایران در نوامبر سال ۲۰۱۵ یک سند رسمی درباره بازطراحی تاسیسات آب سنگین اراک امضا کردند که وظایف هر یک از طرف‌ها در این زمینه به تفصیل در آن سند شرح داده شده است.

بنا بر این سند، ایران صاحب این پروژه است که از آن با عنوان «پروژه مدرنیزه کردن اراک» یاد می‌شود.

بر مبنای برجام،‌ بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک به شکلی انجام خواهد شد که فعالیت این تاسیسات به تولید پلوتونیوم که می‌تواند در ساخت تسلیحات هسته‌ای به کار رود، منجر نشود.

بنا بر متن برجام، «‌کلیه فعالیت‌ها برای بازطراحی و ساخت مجتمع‌های سوخت برای رآکتور بازطراحی شده، جز برای نخستین بارگذاری سوخت، در ایران انجام خواهد گرفت» و بر مبنای این توافق «همه سوخت مصرف شده در اراک برای دوره عمر رآکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد».

خبرگزاری رویترز در سال گذشته نوشته بود آینده رآکتور اراک یکی از دشوارترین موضوعات در مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود که در نهایت در تابستان ۲۰۱۵ به توافق این کشور با دولت‌های آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان انجامید.

بحث کاربرد رآکتورهای اتمی جدید در ایران در شرایطی مطرح می‌شود که در پی خروج آمریکا از برجام و نزدیک شدن به تاریخ اجرایی شدن تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی در آبان‌ماه آینده، مقامات ایران در تلاشند اروپا را به تلاش بیشتر برای مقابله با این تحریم‌ها ترغیب کنند و در این راه به تهدید هم متوسل شده‌اند.

از جمله وزیر خارجه ایران اتحادیه اروپا را تهدید کرده است که اگر بین دستاوردها و داده‌های ایران از توافق اتمی وین تعادل برقرار نباشد، جمهوری اسلامی در عین باقی ماندن در برجام درصد غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد.

محمدجواد ظریف در مصاحبه با هفته‌نامه اشپیگل در هفته جاری از اروپا خواست که تاثیرات تحریم‌های آمریکا را جبران کند و این اتحادیه را سرزنش کرد که اقدامات کافی را در این زمینه انجام نداده‌ است.

منابع: خبرگزاری مهر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG