لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

وزیر خارجه فرانسه: نمی‌دانیم حمله به تاسیسات عربستان از کجا صورت گرفته است


وزیر خارجه فرانسه گفته شواهدی ندارد که نشان بدهد حمله به تاسیسات نفتی عربستان از کجا انجام شده است.
وزیر خارجه فرانسه گفته شواهدی ندارد که نشان بدهد حمله به تاسیسات نفتی عربستان از کجا انجام شده است.

وزیر خارجه فرانسه گفته است این کشور شواهدی ندارد که بگوید پهپادهایی که به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده‌اند، از کجا آمده‌اند.

ژان ایو لودریان افزوده است که نمی‌داند کسی چنین شواهدی دارد یا نه.

در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز بر ضرورت همکاری بین المللی برای یک «واکنش مشترک» به این حمله تاکید کرده‌اند.

طرفین در مکالمه‌ تلفنی خود همچنین از تلاش برای کاهش تنش در منطقه، به عنوان رویکرد مشترک دو کشور نام برده‌اند.

در یک موضع‌گیری دیگر، صدر اعظم آلمان که در یک کنفرانس خبری با ملک عبدالله،‌ پادشاه اردن سخن می‌گفت، از بازگشت به برجام به عنوان یک راه کاهش تنش نام برد.

آنگلا مرکل به برخی مشکلات با ایران مانند برنامه موشکی جمهوری اسلامی و دخالت این کشور در سوریه اشاره کرده ولی تاکید کرد که کاهش تنش تنها از «مسیر دیپلماتیک» ممکن است.

مواضع محتاطانه قدرت‌های اروپایی در حالی ابراز شده که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پس از حملات به تاسیسات نفتی، جمهوری اسلامی را عامل این حملات معرفی کرد.

ایران اعلام کرده که نقشی در این حملات نداشته است. گروه انصارالله یمن، شاخه نظامی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت این حملات را عهده‌دار شده اما آمریکا و عربستان تاکید دارند که مبدا حملات، یمن نبوده است.

عربستان دوشنبه گفت که حملات با تسلیحات ایرانی صورت گرفته اما ایران را به صراحت متهم نکرده است.

مقام‌های دولت آمریکا نیز گفته‌اند که در حال بررسی تبادل اطلاعاتی بیشتر با عربستان در زمینه این حمله هستند.

دولت آمریکا تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده که دست‌کم ۱۹ نقطه برخورد در دو منطقه از تأسیسات نفتی عربستان را نشان می‌دهد. کارخانه مهم فرآوری نفت بقیق یکی از آنها است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند بررسی این تصاویر نشان می‌دهد جهت حمله از سوی ایران یا عراق بوده است و نه از سوی جنوب یعنی یمن.

یک مقام ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشده روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که معتقد است ایران با استفاده از بیش از ۱۰ موشک کروز و بیش از ۲۰ پهپاد از خاک خود باعث تخریب بخشی از تأسیسات نفتی در مرکز عربستان شده است.

ایران اتهامات دخالت در حمله به خاک سعودی را رد کرده و واکنش حوثی‌های یمن به «جنایات جنگی عربستان» را «حق طبیعی مردم یمن» دانسته است.

XS
SM
MD
LG