لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

آرش گنجی، عضو کانون نویسندگان ایران، بازداشت شد


آرش گنجی مترجم و منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران است
آرش گنجی مترجم و منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران است

آرش گنجی، منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، صبح روز یکشنبه اول دی‌ماه بازداشت شد.

بر اساس خبر کوتاهی که در صفحه فیس‌بوک کانون نویسندگان منتشر شده است، چند مامور امنیتی وارد خانه‌ آرش گنجی شدند و پس از تفتیش محل، بعضی از لوازم و مدارک او را ضبط و خودش را بازداشت کردند.

آیدا امیری، عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن اشاره به اینکه بازداشت منشی‌های هیات دبیران کانون نویسندگان سابقه‌دار است، می‌گوید: «دلایلی که برای بازداشت اعضای کانون نویسندگان مطرح می‌شود، واهی هستند».

او با این حال تاکید می‌کند که در شرایط کنونی، نمی‌شود چندان به تغییر وضعیت و کاهش فشارها بر اعضای کانون نویسندگان امیدوار بود.

به گفته خانم امیری، پیش از این منیژه نجم‌عراقی، منشی کانون نویسندگان به یک‌سال زندان محکوم شده است.

پویش گنجی، خواهر آرش گنجی، نیز به رادیو فردا گفت مامورانی که برای بازداشت برادرش رفته بود، خودشان را «پستچی» معرفی کرده‌ بودند.

ابتدا پدر آرش گنجی برای دریافت بسته به مامورانی که خودشان را «پستچی» معرفی کرده‌ بودند، مراجعه می‌کند ولی آنها اصرار می‌کنند باید بسته را به آرش گنجی تحویل دهند. پس از آن آقای گنجی برای دریافت بسته به ماموران مراجعه می‌کند و توسط آنها بازداشت می‌شود.

پویش گنجی می‌گوید از محل بازداشت و وضعیت برادرش اطلاعی در دست نیست.

وی مترجم برخی کتاب‌ها از جمله «مبارزه بر سر شیوه تفکر در جنبش طبقه کارگر» و «غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی» است.

فشارهای امنیتی بر اعضای کانون نویسندگان ایران در ماه‌های گذشته به روال سابق ادامه دارد.

مرداد امسال ماموران امنیتی در نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو، شاعر معاصر مانع از حضور اعضای کانون نویسندگان و دوستدارانش بر مزار او در امامزاده طاهر کرج شدند.

کانون نویسندگان ایران همچنین روز ۱۳ آذرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی تماس وزارت اطلاعات مجبور به لغو مراسم گرامیداشت دو نویسنده قربانی قتل‌های زنجیره‌ای، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، شده است.

XS
SM
MD
LG