لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۶

شواهد تازه درباره خبر «خودکشی» دختر سفیر ایران در روسیه


شواهد تازه درباره خبر خودکشی دختر سفیر ایران در روسیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00

رادیو فردا به شواهدی دست یافته است که با ادعای سفارت ایران در روسیه مبنی بر «سکته مغزی» عارفه سنایی، دختر سفیر ایران در مسکو، در تناقض است.

خبرگزاری روسی اینترفکس روز سه‌شنبه،‌ ۳۰ مهرماه، به نقل از «یک منبع آگاه» از خودکشی دختر سفیر ایران در مسکو، پایتخت روسیه، خبر داد. سفارت ایران در روسیه این خبر را تکذیب کرد و گفت دلیل مرگ خانم سنایی، «سکته مغزی» بوده است.

اما یک گزارش ویدئویی که توسط خبرنگار رادیوی اروپای آزاد/ رادیو آزادی تهیه شده است، نشان می‌دهد که روی سقف ماشین «رنو داستر» پارک شده جلوی یک ساختمان در نزدیکی سفارت ایران در مسکو یک فرورفتگی ناشی از برخورد وجود دارد و در کنار ماشین نیز لکه‌های خون دیده می‌شود.

جسد عارفه سنایی در نزدیکی این خودرو پیدا شده است. ساختمان مورد اشاره نیز با پای پیاده تنها سه دقیقه با سفارت ایران در مسکو فاصله دارد.

خبرنگار سرویس کارنت‌تایم رادیو اروپای آزاد در مسکو که در محل حادثه حضور یافته، می‌گوید محل وقوع این حادثه پاکسازی شده ولی یک شاهد عینی گفته است جسد یافت شده، شلوار جین و تی‌شرت سفید به تن داشته است.

پلیس مسکو در حال بررسی علت مرگ دختر سفیر ایران است و احتمال خودکشی را رد نکرده است.

پیش از این، شبکه تلویزیونی محلی به نام «رِن‌تی‌وی» هم خبر داده بود که «دختر سفیر ایران در مسکو از پنجره طبقه نهم به بیرون پرت شده و فوت کرده است».

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، او پس از پریدن از پنجره «به اتومیبل رنو پارک شده در زیر پنجره برخورد کرده و فوت کرده است».

آن طور که در صفحه شخصی عارفه سنایی در اینستاگرام آمده است، او که ۲۸ ساله بود، در روسیه و قزاقستان بزرگ شده و در لندن تحصیل کرده بود.

گزارش رسانه‌های محلی روسیه همچنین می‌گوید که او چهار ماه پیش به مسکو آمده بود. بر اساس این گزارش‌ها، خانم سنایی زمانی که در ایران بوده پیش مشاور می‌رفته و داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کرده است.

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، داماد علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی است. او پیش از انتصاب به سمت سفیر ایران در روسیه نماینده نهاوند در مجلس هشتم و رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان بود.

در ایران ابتلا به بیماری روانی و اقدام به خودکشی هم‌چنان تابو و نادرست شمرده می‌شود و خانواده‌ها معمولا از صحبت در این باره سر باز می‌زنند.

در همین زمینه اخیرا در فضای مجازی کمپینی با عنوان «حرف می‌زنم» برای شکستن تابوی ابتلا به افسردگی به راه افتاده است. فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینما، نیز به‌ عنوان سفیر این کمپین انتخاب شده و در نخستین اقدام، ویدئویی منتشر کرده و از مردم خواسته به این کمپین بپیوندند.

منبع: رادیو اروپای آزاد، اینترفکس / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG