لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

ارمنستان می‌گوید ۴۹ سرباز این کشور در حملات جمهوری آذربایجان کشته شدند


در این تصویر گرفته شده از یک ویدئوی انتشار یافته توسط وزارت دفاع ارمنستان، نیروهای جمهوری آذربایجان در حال حمله به مواضع ارتش ارمنستان هستند
در این تصویر گرفته شده از یک ویدئوی انتشار یافته توسط وزارت دفاع ارمنستان، نیروهای جمهوری آذربایجان در حال حمله به مواضع ارتش ارمنستان هستند

ارتش جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور مناطق گسترده‌ای از خاک ارمنستان را گلوله‌باران کرد. نخست‌وزیر ارمنستان می‌گوید که در این حملات حداقل ۴۹ سرباز این کشور کشته شده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای گفت این حملات دقایقی پس از نیمه شب گذشته آغاز شد و ارتش آذربایجان با توپخانه و پهپاد به مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور حمله کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که روسیه از بامداد روز سه‌شنبه تلاش برای برقراری آتش‌بس را آغاز کرده است ولی هنوز مشخص نیست که درگیری‌ها متوقف شده است یا نه.

جمهوری آذربایجان مدعی است که نیروهای این کشور در واکنش به «اقدامات تحریک‌آمیز گسترده» ارتش ارمنستان از جمله مین‌گذاری در نوار مرزی و شلیک به سوی مواضع این کشور شروع به تیراندازی کرده‌اند. جمهوری آذربایجان در مورد تلفات نیروهای خود اظهار نظر نکرده است.

دولت ترکیه، حامی اصلی جمهوری آذربایجان، نیز ارمنستان را مسئول این درگیری‌ها معرفی کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور از ارمنستان خواست «اقدامات تحریک‌آمیز» را متوقف کند و خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، نیز پس از گفت‌وگو با همتای آذربایجانی خود در باکو «رفتار تعرضی و اقدامات تحریک‌آمیز» ارمنستان را محکوم کرد.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز سه‌شنبه در جلسه پارلمان گفت حداقل ۴۹ پرسنل نظامی این کشور در حملات ارتش جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

او افزود که وقوع این حملات پس از مذاکرات اخیر با رئیس‌جمهوری آذربایجان در بروکسل که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برگزار شد نشان‌دهنده موضع غیرآشتی‌جویانه باکو است.

آقای پاشینیان دوشنبه شب با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه و ایران و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد.

دولت ارمنستان اعلام کرد که در چارچوب پیمان دوستی با روسیه از آن کشور تقاضای کمک خواهد کرد و علاوه بر ارجاع این موضوع به سازمان ملل، از سازمان پیمان امنیت جمعی، پیمان امنیتی کشورهای سابق اتحاد شوروی، نیز کمک درخواست می‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، به‌طور مستقیم به درخواست کمک دولت ارمنستان اشاره نکرد ولی گفت که ولادیمیر پوتین تمامی اقدامات لازم برای کاستن از تنش را انجام خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه از دو طرف خواست که «از تشدید تنش خودداری کرده وخویشتنداری نشان دهند» و ابراز امیدواری کرد آتش‌بسی که با میانجی‌گری مسکو از صبح روز سه‌شنبه برقرار شده است پایدار بماند.

این درگیری‌ها نگرانی از وقوع یک جنگ دیگر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تشدید کرده است.

در جنگ شش هفته‌ای بین دو کشور بر سر ناحیه ناگورنو- قره باغ در پاییز ۱۳۹۹ بیش از شش هزار و ۶۰۰ نفر کشته شدند. این جنگ با میانجی‌گری روسیه پایان یافت و حدود دو هزار نفر از نیروهای این کشور به عنوان نیروی حافظ صلح در منطقه مستقر شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG