لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

رهبر ارمنستان: راه‌حل دیپلماتیک فوری برای جنگ قره‌باغ متصور نیست


نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان

نخست وزیر ارمنستان تاکید کرد که در این مرحله از جنگ با جمهوری آذربایجان بر سر ناحیه کوهستانی ناگورنو-قره‌باغ هیچ راه‌حل دیپلماتیکی فوری متصور نیست.

اظهارات وی روز چهارشنبه ۳۰ مهر به‌دنبال اظهارات رئیس‌جمهوری آذربایجان بیان شد که گفته بود اعتقاد دارد این منازعه تنها از طریق نظامی می‌تواند حل و فصل شود.

آخرین دور درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مرگ صدها نفر در ناگورنو-قره‌باغ طی کمتر از یک ماه انجامیده است. منطقه ناگورنو-قره‌باغ بخشی از خاک آذربایجان است اما اقلیت ارامنه آنجا را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه گفت که او مذاکرات جداگانه‌ای با وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان داشته است. وزیران خارجه این دو کشور همچنین قرار است روز جمعه با همتای آمریکایی خود در واشینگتن دیدار کنند.

اما اظهارات نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، این امید را که آمریکا با میانجی‌گری خود می‌تواند زمینه آتش‌بس و صلح را فراهم بیاورد، کم‌رنگ کرد.

آقای پاشینیان گفت: «ما باید بفهمیم که مسئله قره‌باغ، دست‌کم در این مقطع و برای مدت زمانی طولانی، راه‌حل دیپلماتیک نمی‌تواند داشته باشد».

او افزود: «هر چیزی که از نقطه‌نظر دیپلماسی برای طرف ارمنی قابل قبول باشد... برای آذربایجان قابل قبول نخواهد بود».

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفته است که باور دارد راه‌حل این منازعه نظامی است و روز سه‌شنبه نیز طی یک سخنرانی تاکید کرد که «ما ارامنه را از زمین‌های خود بیرون می‌کنیم».

ارتش جمهوری آذربایجان که در سال‌های اخیر به خاطر افرایش بودجه نظامی کشور و خرید تسلیحات از ترکیه تقویت شده‌ است، می‌گوید که در آخرین درگیری‌ها توانسته‌اند برخی از نواحی را پس بگیرند. اما مقامات منطقه ناگورنو-قره‌باغ تاکید کرده‌اند که نیروهایشان توانسته‌اند حملات آذربایجان را دفع کنند و شرایط تحت کنترل است.

درگیری‌های کنونی پس از جدایی ناگورنو-قره‌باغ از آذربایجان که حدود سی هزار کشته بر جای گذاشت، شدیدترین جنگ در آن منطقه محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG